آفتاب
استاد دانشگاه آمریکایی در گفتگو با مهر مطرح کرد:

دعوت ایران به کنفرانس وین یک گام رو به جلو برای آمریکا بود

دعوت ایران به کنفرانس وین یک گام رو به جلو برای آمریکا بود

«ویلمر جی لئون» سیاست های آمریکا در خاورمیانه را فاجعه بار خوانده و گفت درک صحیح از قدرت و نفوذ ایران در منطقه و دعوت ایران به کنفرانس سوریه برای آمریکا یک گام به جلو محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته گذشته شاهد دعوت ایران از سوی آمریکا به نشست وین برای حل بحران در سوریه بودیم، اقدامی که در سال های گذشته همواره آمریکا و متحدان منطقه ایش با آن مخالف بوده اند.

درباره تحولات سوریه و منطقه و سیاست های دوگانه آمریکا در این خصوص گفتگویی با دکتر «ویلمر جی لئون» استاد دانشگاه هوارد داشته ایم.

جی لئون محقق رشته علوم سیاسی و از اساتید دانشگاه «هوارد» واشنگتن دی سی است. وی علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی به عنوان مشاور سیاسی، مفسر و مجری تلویزیونی نیز فعالیت داشته و طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ یکی از میهمانان مطرح برنامه تلویزیونی پر مخاطبی بود که با اجرای «لو دابس» ازشبکه سی ان ان پخش می شد. حوزه های تخصصی وی تحقیق پیرامون شرایط حاکم بر زندان های آمریکا، سیاست عمومی و مسائل مربوط به جامعه اقلیت از قبیل محرومیت از حق رای است.

یکی دیگر از اهداف سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه از راه انداختن جنگ نیابتی با روسیه در منطقه به ویژه در سوریه کسب منافع مالی است بطوریکه یکی از منابع درآمدی آمریکا صادرات سلاح و تسلیحات است لذا هر چه آمریکا بتواند بی ثباتی های خاورمیانه را طولانی تر کند این به این معنی است که فروش تسلیحاتش بیشتر خواهد بودوی در پاسخ به این سوال که چرا رسانه های غربی سعی دارند علت و ریشه بسیاری از بحران های منطقه را درون منطقه ای معرفی کنند در حالیکه ریشه اصلی آنها سیاست های امریکا است، گفت: به اعتقاد من این مسئله چندین دلیل دارد. یکی این که سیاست خارجی آمریکا فاجعه آمیز بوده است. سیاست خارجی آمریکا از عدم فهم صحیح تاریخی، فرهنگی رنج می برد همچنین سیاست خارجی آمریکا بر اساس اخلاقیات و اینکه چه مسئله ای درست یا غلط است بنا نشده است. سیاست آمریکا در این مسیر قرار دارد که دشمن ، دشمن من دوست من است. در این منطقه به اعتقاد من آمریکا پول ها و سلاح هایش را به دست کشورها و ارتش هایی نابابی سپرده است. برخی رسانه های آمریکا از یک سمت تلاش می کنند از این سیاست های غلط حمایت کنند و یک سری از رسانه های آمریکا هم مثل فاکس نیوز در تلاشند تا به هر طریق ممکنی  اوباما را بی اعتبار کنند و فقط شمار کمی از رسانه ها در مسیر صحیحی حرکت می کنند.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اهداف سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه از راه انداختن جنگ نیابتی با روسیه در منطقه به ویژه در سوریه کسب منافع مالی است بطوریکه یکی از منابع درآمدی آمریکا صادرات سلاح و تسلیحات است لذا هر چه آمریکا بتواند بی ثباتی های خاورمیانه را طولانی تر کند این به این معنی است که فروش تسلیحاتش بیشتر خواهد بود . رئیس جمهور اسبق آمریکا آیزنهاور درباره ارتباط صنایع دفاعی آمریکا و روابط پیمانکاران نظامی و مقامات دولتی آمریکا هشدار داده بود.

لئون همچنین درباره علت خصومت مردم ایران با دولت آمریکا و عدم اعتماد ملت یاران به دولتمردان آمریکا تصریح کرد: مسئله تاریخ است، اجازه بدهید از سال ۱۹۵۳ شروع کنم که دولت منتخب ایرانی ها یعنی دولت دکتر مصدق سرنگون شد دلیل سرنگونی وی توسط آمریکا این بود که مصدق می خواست صنعت نفت ایران را ملی کند و این به ضرر شرکت های نفتی بریتیش پترولیوم و داچ شل بود لذا این شرکت ها آمدند سراغ آمریکا و دولت آمریکا با طراحی یک کودتا توسط سیا مصدق را سرنگون کرد و شاه را به قدرت برگرداند. این یک دلیل بسیار خوب است که مردم ایران به آمریکا اعتماد نکنند .

وی در ادامه تاکید کرد: باز تکرار می کنم هر چندنیازی به تکرار آن هم نیست بیشتر اقدامات آمریکا بر پایه اخلاقیات و خوبی و بدی نیست بلکه در راستای منافع خود و دستیابی به منابع انرژی و مواد اولیه است. در سیاست خارجی آمریکا وفاداری ثابت وجود ندارد و با تغییر ژئوپولتیک و رفتن و آمدن افراد مختلف به قدرت ، سیاست های آمریکا هم تغییر می کند. اساس سیاست خارجی آمریکا وفاداری موقت بر اساس منافع است. وقتی وفاداری کسی بر اساس منافع زودگذر است قابل اعتماد نیست . به نظر من مردم ایران دلایل زیادی برای بی اعتمادی به آمریکا دارند. آمریکا سابقه خوبی در وساطت برای حل مشکل فلسطینی ها و اسرائیل ندارد. امریکا سابقه خوبی در لیبی و ندارد. من نمی دانم چرا باید کسی در منطقه به آمریکا اعتماد کند.

در سیاست خارجی آمریکا وفاداری ثابت وجود ندارد و با تغییر ژئوپولتیک و رفتن و آمدن افراد مختلف به قدرت ، سیاست های آمریکا هم تغییر می کند. اساس سیاست خارجی آمریکا وفاداری موقت بر اساس منافع استوی همچنین گفت: حتی خود من هم به دولت آمریکا اعتماد ندارم زیرا به صرف اینکه من به عنوان یک مجری رادیویی از آزادی حق بیانم استفاده می کنم آنها من را به عنوان یک تهدید قلمداد کرده و من را در لیست افرادی که بر کار و رفتار آن نظارت دارند قرار داده اند.

لئون همچنین در ادامه در تشریح علت سیاست های آمریکا در منطقه دوگانه است بطوریکه در سوریه علت پافشاری خود بر حذف اسد را حمایت از دموکراسی معرفی می کند در حالیکه در دیگر کشورهای استبدادی منطقه مثل عربستان و برخی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس سکوت اختیار کرده، گفت: دوباره باید بگویم سیاست های آمریکا بر اساس اخلاقیات نیست. اگر استاندارها و معیارهای ارزیابی شما اخلاقیات باشند برای شما خوب همیشه خوب است و بد، بد است اما اساس سیاست خارجی آمریکا با اخلاقیات بیگانه است و اساس آن منافع موقت و دستیابی به منابع است. آمریکا ريا، بشار اسد در سوریه به بخاطر دموکراسی متهم می کند و محکوم می کند اما به عربستان سعودی چیزی نمی گوید چونکه در حال حاضر عربستان خریدار عمده تسلیحات آمریکا است و همچنین عربستان ادامه هژمونی آمریکا در منطقه را تسهیل می کند و تامین کننده نفت است. من به شما می گویم تا زمانی که مسئله نفت در منطقه رنگ ببازد و تنش هایی در عربستان به وجود آید، آمریکا تدریجا به دنبال دلایلی خواهد بود تا ضد عربستان شود.

همچنین وی در خصوص اینکه آیا دعوت ایران به کنفرانس سوریه توسط آمریکا نوعی عقب نشینی برای آمریکا محسوب می شود گفت: به اعتقاد من این مسئله بستگی به نوع تعریف شما از عقب نشینی دارد زیرا بعضی وقت ها فهمیدن این مسئله که شما اشتباه کرده اید و اینکه دست خود را بطرف اشخاص و طرفهایی که می توانند در حل مسئله به شما کمک کنند دراز کنید ، در واقع یک گام به جلو است. عقب گرد این است که چشمان خود را به روی حقیقت ببندی. به اعتقاد من فهم و درک قدرت و نفوذ ایران در منطقه و دراز کردن دست به سوی ایران برای درخواست کمک کار درستی است که عقب نشینی نیست بلکه قدمی رو به جلو است.

وی در خصوص آینده بشار اسد در سوریه و اصرار آمریکا بر کنار گذاشتن وی از قدرت گفت:به اعتقادمن سوال این است که با حذف بشار اسد از قدرت قرار است چه کسی جایگزین آن شود . حذف وی از قدرت نوعی خلاء قدرت به وجود خواهد آورد که موجب تشدید ناآرامی ها و بی ثباتی ها در این کشور و منطقه خواهد شد . تاریخ درسی برای اینده است به لیبی نگاه کنید بعد از قذافی چه اتفاقی افتاد به افغانستان نگاه کنید. به اعتقاد من باید یک نیروی ثبات بخش در سوریه بیاید و اگر شما نتوانی این نیرو را بیابی بهتر است دولت فعلی سال ها در قدرت بماند. زیرا با حذف بشار اسد فقط اوضاع وخیم تر می شود.
کد N1013584

وبگردی