آفتاب

بنگاه‌های اقتصادی ایلام پس از سیل/ تعهد رئیس اتاق ایران به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده

بنگاه‌های اقتصادی ایلام پس از سیل/ تعهد رئیس اتاق ایران به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده

اقتصادنیوز نوشت: پس از در نظر گرفتن 10 میلیارد تومان توسط دولت برای جبران بخشی از خسارات سیل ایلام، این بار اعضای اتاق بازرگانی قرار است دست به کار شوند. با این حال رئیس اتاق ایلام می‌گوید: شاید یک سالی طول بکشد تا بتوانیم شهر ایلام را بازسازی کنیم.

هفتم آبان ماه سال جاری سیل شدیدی، به علت بارش باران در استان ایلام رخ داد. سیلی که به گفته عمران علیمحمدی، نماینده مردم ایلام در مجلس 700 میلیارد تومان خسارت در پی داشته است.

در همین مورد امروز در جلسه هیات دولت تصویب شده 10 میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات سیل ایلام اختصاص پیدا کند. در همین حال، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم از حمایت اتاقی‌ها برای بخش‌های آسیب‌دیده خبر داده است.

محسن جلالپور در این مورد در کانال تلگرام خود شب گذشته توضیح داده است: «از سفر ایتالیا که برگشته‌ام، ديدن خرابی‌های سيل ويران‌گر ايلام ذهنم را مشغول كرده است. منتظر بودم امروز حاج شعبان فروتن رئيس محترم اتاق ايلام را در نشست شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی ببينم و بی‌واسطه درباره اين سيل ويران‌گر سؤال كنم كه متأسفانه ايشان نتوانست در نشست حضور پيدا كند. اما امشب فرصت كردم و هم با ايشان و هم با محسن آقای چمن‌آرا صحبت كردم و متوجه شدم عمق فاجعه بيش از آن است كه در رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی انعكاس پيدا كرده است.

متأسفانه واحدهای كوچك توليدی و اصناف ايلام دچار ضرر و زيان هنگفتی شده‌اند و گويا كمكی هم برايشان تدارك ديده نشده است. اين وقت‌هاست كه فعالان بخش خصوصی بايد به داد هم برسند و آستين كمك بالا بزنند.

به نوبه خود شخصا تعهداتی دادم و اميدوارم در هيأت رئيسه اتاق هم بتوانيم راهكارهايی برای كمك به واحدهای آسيب‌ديده تدوين كنيم. در همين زمينه از مهندس خامنوی، مدير عامل جامعه نيكوكاری ابرار خواستم در اولين فرصت به ايلام سفر كرده و گزارشی از واحدهای آسيب ديده تهيه كند. اين گزارش می‌تواند مبنای تصميم‌گيری ما در هيأت رئيسه اتاق باشد.

از همه اعضای هيأت نمايندگان، تشكل‌ها و فعالان بخش خصوصی تقاضا دارم به منظور ياری‌رسانی به واحدهای صنفی وتوليدی آسيب ديده ايلام از هيچ كمكی دريغ نكنند. جامعه نيكوكاری ابرار آمادگی دارد كه باجمع‌آوری پيشنهادها و كمك‌ها، مديريت و سامان‌دهی امور را بر عهده گيرد. اميدوارم كمك به مردم نگران و واحدهای آسيب‌ديده ايلام بتواند پرده‌ای از همبستگی و همدلی بخش خصوصی را به نمايش بگذارد.»

در این خصوص جلال‌الدین محمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایلام به اقتصادنیوز گفت: بابت خسارت ایلام اعداد و ارقام دقیقی اعلام شده دقیق نیست، ولی در شهر ایلام بیشتر خسارت دیده تا مناطق حاشیه‌نشین این شهر. دقیقا هم نمی‌دانم در بخش کشاورزی چند درصد خسارت دیده، ولی خیلی آسیب ندیده است. به دلیل اینکه ایلام کشاورزی‌اش بسیار کم بوده و فقط شهر بیشترین خسارت را دیده است و در شهر‌های اطراف ایلام خسارت‌هایی داشته‌ایم ولی نه خیلی زیاد.

محمدی خاطر نشان کرد: مشکلات بی‌سابقه‌ای در شهر ایلام به وجود آمده است و خسارت مالی زیادی دیده‌ایم، خسارت جانی هم چند نفر داشته‌ایم، اما بیشتر زیرساخت شهر آسیب دیده است. این خسارت‌ها ناشی از بی‌توجهی مسوولان بود، اگر سیل بندهایی که در مسیر جاده بودند به مرور زمان خراب نمی‌شدند هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتاد، ممکن بود خسارت داشته باشد اما نه به این شدت.شاید یک سالی طول بکشد تا بتوانیم شهر را بسازیم.

وی در آخر به صنعت ایلام اشاره کرد و گفت: صنعت ایلام خوابیده است و سیل بی‌توجهی به صنعت زودتر از سیل ایلام صنعت این شهر را خراب کرده بود.
3939

کد N1013385

وبگردی