آفتاب

سرعت مذاکرات صلح قبرس شتاب می‌گیرد

سرعت مذاکرات صلح قبرس شتاب می‌گیرد

رئیس‌جمهوری ترک‌نشین شمال قبرس و رهبر قبرس یونانی‌نشین توافق کردند تا در ماه نوامبر دست‌کم شش بار دیدار کنند تا سرعت مذاکرات صلح برای متحد کردن این جزیره پرتنش را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور قبرس به خبرنگاران گفت: تشدید سرعت مذاکرات صلح قبرس با هدف دستیابی به راه‌حل‌های سودمند برای دو طرف برای اختلافات باقی‌مانده انجام می‌گیرد.

وی به خبرنگاران گفت که مصطفی آکینجی، رئیس‌جمهوری ترک‌نشین شمال قبرس و نیکوس آناستاسیادس، رهبر قبرس یونانی‌نشین توافق کردند تا به دنبال آینده‌ای باشند که در آن شهروندان یک قبرس متحد شده بتواند در صلح در کنار یکدیگر زندگی کرده و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

این در حالی است که آناستاسیادس و آکینجی از زمان از سرگیری مذاکرات صلح قبرس در ماه مه دست‌کم 10 بار دیدار کرده‌اند و این مذاکرات به عنوان بهترین شانس توافق دو طرف پس از چند دور مذاکرات آنها در چهار دهه گذشته تلقی می‌شود.

آناستاسیادس پس از دیدار روز جمعه رهبران دو قسمت قبرس در لفکوشا همچنین لحنی هشدارآمیز در پیش گرفت.

وی اظهار کرد: این بدان معنا نیست که همه انتظار داشته باشند مذاکرات ماه نوامبر با پیشرفتی سریع ما را به توافق برساند. بیایید امیدوار باشیم که در صورت حسن‌نیت طرفین مذاکرات وضعیت این‌گونه باقی بماند.

تنش‌های قبرس در سال 1974 هنگامی که ترکیه سربازانش را در پی کودتای حامیان اتحاد با یونان در این جزیره اعزام کرد، آغاز شد.

انتهای پیام

کد N1013374

وبگردی