آفتاب
/گزارش/

آ ک پارتی چرا پیروز شد؟

آ ک پارتی چرا پیروز شد؟

"ترور و ترس از ایجاد بی‌ثباتی برای حزب عدالت و توسعه ترکیه (آ ک پارتی) در انتخابات روز یکشنبه، اکثریت مطلق آراء را به ارمغان آورد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "صدا سردار" در تحلیلی درباره انتخابات یکم نوامبر در ترکیه در خبرگزاری دویچه وله نوشت: « در حالی که کشور بر ایجاد یک ائتلاف متمرکز شده بود، حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت مطلق آراء را در روز گذشته به دست آورد.

برهمین اساس سوالی که اکنون به وجود آمده این است که چه اتفاقی در طول این پنج ماه افتاده است که باعث شده حزب عدالت و توسعه به تنهایی بر روی پاهای خود بایستد. جواب این سوال ترور و ترس از بی‌ثباتی است. از سوروچ گرفته تا آنکارا کشور با حملات تروریستی مواجه است. نه تنها کابوس طولانی ترکیه، بلکه بازگشت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به صحنه و جنگ در سوریه همسایه ترکیه این شرایط را تشدید کرده و داعش به بزرگ‌ترین نگرانی در سراسر کشور تبدیل شده است.

از سوی دیگر از آنجا که دولت انتقالی در واقع ادامه دولت حزب حاکم بود، توانست حمایت خانواده‌های سوگوار و رای دهندگان ملی گرا را با استراتژی جنگ طلبانه خود جذب کند.

هم چنین در طول کمپین‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همواره اعلام کرد که تنها یک حکومت تک حزبی می‌تواند ثبات را به کشور بیاورد و باعث پایان تروریسم شود. افزایش ناگهانی عملیات تروریستی بزرگترین عامل در بازگشت قدرتمندانه حزب عدالت و توسعه بود.

برندگان و بازندگان انتخابات

در کنار قهرمانی مطلق حزب عدالت و توسعه، حزب دموکراتیک خلق‌ مورد حمایت کردها توانست در میان برندگان قرار گیرد. بعد از انتخابات روز یکشنبه این حزب به سومین حزب بزرگ حضور یافته در پارلمان تبدیل شد که توانست حزب حرکت ملی گرا را پشت سر گذاشته و این حزب را به مقام چهارم بازگرداند. اگرچه حزب دموکراتیک خلق‌ها توانست سومین جایگاه را به دست آورد اما در این انتخابات بیش از 20 کرسی را نسبت به انتخابات پنج ماه پیش در پارلمان از دست داد.

در همین راستا بیانیه‌های مختلف اعضای حزب دموکراتیک خلق در حمایت از جنگجوهای کردی در سوریه در طول پنج ماه گذشته نتوانست به این حزب در صندوق‌های رای گیری کمک کند.

هم چنین استراتژی مداوم حزب عدالت و توسعه مبنی بر اتهام زنی به حزب دموکراتیک خلق و انتقاد از آنها به دلیل ایجاد فاصله با پ.ک.ک با شناسایی آن به عنوان یک سازمان تروریستی، برای این حزب اثرات سوئی داشته است. با این اوصاف باز هم رای دهندگان این حزب وفادار ماندند و کمک کردند که این حزب بتواند با پشت سر گذاشتن 10 درصد آرای حد نصاب، وارد پارلمان شود.

به نظر می‌رسد که حزب حرکت ملی‌گرا بزرگترین بازنده بوده است. رای دهندگان محافظه کار چندان به این حزب متمایل نبودند. اگرچه این حزب در توطئه انجام گرفته توسط حزب عدالت و توسعه مبنی بر انجام اقدامات نظامی علیه پ ک ک قرار گرفت اما بسیاری به "دولت باغچلی" به عنوان آقای "هیچ" می‌نگرند زیرا این حزب هیچ تمایلی از خود مبنی بر همکاری و ایجاد ائتلاف در انتخابات هفتم ژوئن نشان نداد.

البته باغچلی برای این موضوع دلایل خوبی داشت که می‌توان به جدیت این حزب مبنی بر لزوم مورد مجازات قرار دادن افراد وابسته به دولت در رسوایی فساد اشاره کرد.

از سوی دیگر نتایج انتخابات روز یکشنبه برای حزب مردم جمهوری خواه ناامیدکننده بود؛ این حزب توانسته بود در انتخابات گذشته افزایش ملایمی در آراء خود داشته باشد. اما این حزب این بار در جمع آوری آراء ‌شکست خورد و به نظر می‌رسد در این انتخابات تنها توانست آرای حامیان خود را به دست آورد و در این راه قادر نبود که شکاکان را قانع کند.

هنوز اتاقی برای مخالفان هست

هنوز مسائل مربوط به حقوق دموکراتیک، آزادی مطبوعات و تلاش‌ها برای بازسازی یک سیستم قضایی مستقل در حالت هشدار قرار دارد.

حامیان اردوغان روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات در مقابل ساختمان حزب عدالت و توسعه جمع شدند و شعار "آیدین دوغان صدای ما را بشنو" سر دادند. این شعار خطاب به رئیس گروه رسانه‌ای دوغان بود. گروه رسانه‌ای که از سوی دولت تحت فشار قرار گرفته است.

این اتفاق نشان می‌دهد که رسانه‌های منتقد حزب عدالت و توسعه روزهای سختی را در پیش خواهند داشت. اما حتی اگر حزب عدالت و توسعه بتواند اکثریت مطلق را به دست آورد، در کل نتوانسته است که تمام 330 کرسی را در پارلمان که برای داشتن دست باز برای تصویب قانون اساسی جدید نیاز است، در اختیار داشته باشد. به هر حال اگرچه این موضوع هنوز بر روی میز مذاکره قرار دارد اما راه آسان و همواری آنگونه که حزب عدالت و توسعه انتظار داشت، در پیش نیست.»

انتهای پیام

کد N1013359

وبگردی