آفتاب

مخالفان سوری چهارشنبه عازم لندن می‌شوند/تاکید معلم بر اهمیت بیانیه وین

مخالفان سوری چهارشنبه عازم لندن می‌شوند/تاکید معلم بر اهمیت بیانیه وین

منابع سوری اعلام کردند که هیاتی از مخالفان این کشور روز چهارشنبه به درخواست وزیر خارجه انگلیس به لندن می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع سوری اعلام کردند که هیاتی از مخالفان سوری روز چهارشنبه به دعوت فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس به لندن می‌روند تا درباره حمایت این کشور از مخالفان بحث و گفتگو کنند.

این هیات شامل خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، بسمه قضمانی، أنس العبده و اسامه ابوزید از دیگر مخالفان است که با مارک لیال گرانت، مشاور امنیت ملی انگلیس و جاستین گرینگ، وزیر توسعه بین‌الملل و چند مسئول دیگر دیدار خواهند کرد.

یکی از منابع مخالف اعلام کرد که در این دیدار درباره تحولات سوریه و چگونگی حمایت انگلیس از مخالفان در برابر حملات روسیه صحبت خواهد شد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه دو روز پس از کنفرانس گسترده وین درباره حل بحران سوریه روز یکشنبه وارد دمشق شد و با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دی میستورا گزارشی دقیق از نشست‌های روزهای پنجشنبه و جمعه وین درباره بحران سوریه و نیز مهمترین نکاتی که در بیانیه مشترک این نشست‌ها آمده بود، ارائه کرد.

هدف از سفر دی میستورا به دمشق کارآمدسازی و عملی کردن دو بند هفتم و هشتم بیانیه وین است که در آن بر لزوم اجرای نتایج بیانیه ژنو و قطعنامه 2118 شورای امنیت تاکید شده است.

نشست وین روز جمعه با مشارکت 17 کشور و اتحادیه اروپا و سازمان ملل برگزار شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از مذاکرات وین خواهان اجرایی کردن توافق‌ها درباره مسائل اساسی بحران سوریه در این نشست شده بود.

وزیر خارجه سوریه بر اهمیت بیانیه‌ای که از نشست وین صادر شد، تاکید کرد.

معلم بر اهمیت موضع دمشق که همان اولویت دادن به دستیابی به راه حل سیاسی است، تاکید کرد.

پایگاه‌های سوری اسامی را منتشر کردند که به گفته مخالفان اسامی است که روسیه برای شرکت در کارگروه‌ها با نظارت سازمان ملل پیشنهاد داده است.

از جمله این لیست مخالفان در داخل و خارج سوریه و روحانیون از جمله "صهیب الشامی" و "محمد حبش" هستند. این دو تن به نشست‌های مسکو دعوت شده بودند. معاذ الخطیب، رئیس پیشین ائتلاف مخالفان نیز جزو این لیست است.

ماجد حبو، یکی از مخالفان سوری در این باره گفت: این لیست اسامی شرکت کنندگان در کمیته‌های استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه را مشخص می‌کند اما این مساله مورد قبول ما نیست. طرح دی میستورا پس از اینکه از سوی برخی طرف‌ها رد شد دیگر طرح کارآمدی نیست هرچند که جزو یکی از منابع موثق است.

این درحالی است که مخالفان سوری در این لیست شک دارند و آن را کافی نمی‌دانند. این مخالفان می‌گویند بیشتر اسامی این لیست کسانی هستند که به روسیه نزدیکند و مسکو از آن‌ها راضی است.

یکی از مخالفان سوری گفت: اسامی برخی جریان‌ها و احزاب در این لیست وجود دارد درحالی که این جریان‌ها تنها نماینده خود هستند نه نماینده دیگر مخالفان.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که هیات روسی که در نشست وین شرکت کرده بود به شرکای آمریکایی، ترکیه‌ای و عربستانی لیستی از نمایندگان مخالفانی را تقدیم کرده بود که می‌توان از آن‌ها برای مشارکت در نشست سوری-سوری درباره بحران سوریه دعوت به عمل آورد.

وی اعلام کرده بود که هیات عربستانی نیز لیست خود را تقدیم کرده است.

بوگدانف گفت که لیست ما متشکل از 38 نماینده مخالف است که روسیه با آن‌ها تماس گرفته و آماده دیدار با آن‌هاست.

وی گفت که این لیست لیست نهایی نیست و بعدا تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1013021

وبگردی