آفتاب
ابوترابی فرد در افتتاحیه اجلاس مجمع مجالس آسیایی،

مجمع مجالس آسیایی از سوریه حمایت کند

مجمع مجالس آسیایی از سوریه حمایت کند

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت مجمع مجالس آسیایی از سوریه در عین احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در افتتاحیه اجلاس مجمع مجالس آسیایی که صبح امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد با اشاره به حضور 18 هیأت مجمع مجالس آسیایی در اجلاس تهران، گفت: مجلس شورای اسلامی با درک موقعیت ممتاز مجمع مجالس آسیایی در حفظ صلح و آرامش در قاره بزرگ آسیا، همواره تلاش دارد بخش خطیر این مجمع را جدی گرفته و سال به سال آن را ارتقاء دهد. این بدان معناست که مواهب و امتیازهای تحکیم مجمع مجالس آسیایی مستقیماً منافع و امنیت ملی کشوهای ما را در این دوران پرتنش و پرآشوب تحت تأثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه تروریسم به عنوان بزرگترین مظهر افراط‌گرایی نه تنها غرب آسیا بلکه تا اقصی نقاط شرق آسیا را هم درنوردیده و حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده، یادآور شد: در چنین شرایطی شدت بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای و سامان دادن امور در درون مجمع مجالس آسیایی که آثار آن به دولت‌های ما منتقل می‌شود شرط عقل و ضروری است که خوشبختانه اعضا آن را جدی گرفته‌اند.

ابوترابی فرد ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرکل و اعضای دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی برای برگزاری این اجلاس، تصریح کرد: در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی با سرمایه‌گذاری‌ و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته بود و تبعات انسانی و سیل امواج پناه‌جویان آن بعد از چهار سال به مرز تعیین‌کننده‌ای رسیده ما را بر آن داشت که برای توقف فجایع انسانی انجام گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجمع مجالس آسیایی هم هستند اعلام همکاری کرده و تلاش کنیم راه‌حلی سیاسی برای برون رفت از وضعیتی که مردم بی‌گناه سوریه را در بر گرفته پیدا کنیم.

نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: سوریه به عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی و ریاست قبلی سازمان جایگاه مهمی در این مجمع داشته و ایجاب می‌کند در این ایام که در تنگنا قرار گرفته از سوی کلیه اعضا مورد حمایت و تقویت قرار گیرد و همه در راه صلح‌سازی در این کشور گام‌های مهمی بردارند.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در این راه بی‌شک باید تمامی ارضی و حاکمیت ملی سوریه مورد احترام قرار گرفته و محفوظ بماند و قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای از تعیین تکلیف برای آینده سوریه برحذر باشند تا مردم سوریه خود تصمیم مقتضی اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه تروریسم به طور خزنده اغلب کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی را در بر می‌گیرد و امنیت ملی اعضا در معرض خدشه قرار گرفته‌، گفت: قبل از اینکه خیلی دیر شود برخی باید رویاها و امیال منطقه‌ای را کنار گذاشته و به حمایت از مردم سوریه بپردازند نه اینکه گروهی را بر علیه گروه دیگری از مردم سوریه تحریک و آشوب و درگیری راه بیندازند.

وی در پایان گفت: چنان این ظرفیت در مجمع مجالس آسیایی به قدر کافی وجود داشته باشد می‌توان این موضوع و سایر بحران‌هایی که آسیا را فرا گرفته در فضایی آرام و دوستانه در اجلاس عمومی یا اجلاس تروئیکا به بحث گذاشت و راه حل‌های سیاسی به جای رقابت‌های منفی برای برون رفت از این بحران‌ها به دست آورد.

انتهای پیام

کد N1012923

وبگردی