آفتاب
گزارش خبری تصویری/

برگزاری مراسم شصت و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب الجزایر در تهران

برگزاری مراسم شصت و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب الجزایر در تهران

مراسم شصت و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب الجزایر در تهران با حضور شخصیت های سیاسی ایران و سفرای خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت شصت و یکمین سالروز پیروزی انقلاب آزادی بخش الجزایر در محل اقامت سفیر الجزایر در تهران برگزار شد. در این مراسم علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، حجت الاسلام مصباحی مقدم رئیس گروه دوستی پارلمانی الجزایر و ایران و شماری از مسئولان وزارت امور خارجه ایران، سفرای خارجی در تهران، اصحاب رسانه، تجار و نمایندگان شرکت های توریستی برگزار شد.

عبدالمنعم احریز سفیر الجزایر در تهران در این مراسم اظهار داشت: مردم الجزایر در راه رسیدن به عزت و کرامت خود، مرگ را در مقابل زندگی برگزید و بعد از چند دهه تاریکی و ظلمت و اشغال کینه توزانه با احقاق حق خود حیات دوباره یافت.

وی افزود: پس از مبارزات صلح جویانه جنبش های سیاسی و ملی، ملت الجزایر به مبارزه مسلحانه روی آورد و نهضتی ملی را پایه گذاری کرد که تمامی اقشار مردمی در داخل و خارج کشور به آن ملحق شدند. این نهضت با بیش از یک و نیم میلیون نفر شهید، بهای سنگینی را در راه مبارزه در راه آزادی میهن خود پرداخت.

وی تصریح کرد: پایداری الجزایر پیش زمینه ای شد برای آزادی میلیون ها نفر از ملت های مستضعف و رنج کشیده در سراسر قاره های جهان. تمامی آزادگان جهان به یاری انقلاب الجزایر شتافتند و تمامی این دوستان و برادران با اقدام به کمک های مالی و معنوی توانستند با اشغال فرانسه مقابله کنند. بدین ترتیب الجزایر در پنجم جولای ۱۹۶۲ بعد از هفت سال و نیم مبارزه مرگبار بار دیگر عزت و استقلال ملی خود را به دست آورد.

سفیر الجزار در ادامه یادآور شد: ملت ایران نیز با همدردی صادقانه خود با انقلاب مردم الجزایر همواره به آن توجه ویژه داشت. این همراهی ایران، تاثیر بزرگی بر تعمیق روابط دوستانه و همکاری میان دو کشور الجزایر و ایران گذاشت که به لطف آن امروزه شاهد روابط دوجانبه مستحکمی میان دو کشور هستیم.

وی افزود: در زمینه سیاسی، روابط دوجانبه همراه با تفاهم، اعتماد و هم اندیشی مستمر میان مسئولان دو کشور شکل گرفته است. این روابط چه در  سطح دوجانبه و چه در حاشیه اجلاس و نشست ها و کنفرانس های بین المللی و منطقه ای و در هر مکانی که دو کشور بتوانند نقطه نظرات خود را پیرامون بسیاری از مسائل رد و بدل کنند، برقرار است.

شایان ذکر است که الجزایر از همان ابتدا در حمایت از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای موضعی اساسی اتخاذ کرد. در ماه جولای گذشته نیز توافق ایران با گروه ۱+۵ برای ما بسیار مسرت بخش بود. این مایه افتخار ملت ایران است که با این توافق، ایران به عضویت پیمان منع گسترش سلاح هسته ای درآمده و از حقوق قانونی خود برخوردار شده است.

در زمینه اقتصادی، مسئولان در تهران و الجزیره برای برقراری روابط دوجانبه تلاش می کنند تا ظرفیت های همکاری موجود میان دو کشور را نمایان سازند. در این زمینه، بازرگانان دو کشور آمادگی کاملشان را برای همکاری در اجرایی ساختن پروژه های مشترک در تمامی حوزه ها به خصوص در حوزه انرژی و صنایع نفتی، معادن، صنعت، گردشگری و خدمات اعلام کرده اند.

در زمینه فرهنگی، دو کشور الجزایر و ایران در زمینه اعزام هیئتها و انجام همکاری های مداوم با یکدیگر نیز از هیچگونه تلاشی فروگذار ننموده اند. در همین راستا در پنجم دی ماه ۱۳۸۳ قراردادی فیما بین طرفین مبنی بر انجام مبادلات فرهنگی امضا شد. دومین دور کمیسیون عالی مشترک نیز در ماه دسامبر آینده در الجزیره برگزار خواهد شد. این نشست به تبیین راهبردهای جدید همکاری های دوجانبه کوتاه مدت و بلند مدت خواهد پرداخت. بر این اساس روابط مستحکم دو کشور شاهد روندی رو به رشد در ماه ها و هفته های آتی خواهد بود.

مصباحی مقدم نیز در این مراسم اظهار داشت: روابط میان ایران و الجزایر از نظر سیاسی بسیار عمیق و گسترده است. ما خرسندیم که دولت محترم الجزایر در مناسبات بین المللی همواره با ایران نقطه نظرات مشترک دارد و ما مواضع مشترکی را در مسائلی همچون فلسطین به عنوان مهمترین مسئله جهان اسلام داریم و همچنین در مسائل خاورمیانه همچون عراق، سوریه، لبنان و یمن شاهد مواضع مشترک، متین و بسیار زیبا از ناحیه دولت الجزایر هستیم. از زمانی که عبدالعزیز بوتفلیقه مسئولیت الجزایر را به دست گرفته است روابط دو کشور مستحکم تر شده است. مواضع متین الجزایر در مناسبات مختلف از جمله فعالیت های اتمی ایران بسیار برای ما دلشاد کننده است. خوشبختانه رفت و آمدهای بسیاری میان دو کشور صورت گرفت. رئیس مجلس الجزایر به ایران و متقابلا رئیس مجلس ایران به الجزایر سفر کرده است.

وی افزود: روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور در شرایط خوبی است و ما در سطح معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر در انتظار سفر این مقامات به ایران و الجزایر در ماه های آتی هستیم. ما انتظار داریم روابط دو کشور به ویژه در عرصه فرهنگی و اقتصادی گسترده تر از گذشته باشد. شرکت های ایرانی و الجزایری می توانند سرمایه گذاری های مشترکی داشته باشند.

کد N1012687

وبگردی