آفتاب

جان کری در سمرقند پشت درهای بسته با اسلام کریم اف دیدار کرد

جان کری در سمرقند پشت درهای بسته با اسلام کریم اف دیدار کرد

ایرنا نوشت: اسلام کریم اف، رییس جمهوری ازبکستان روزیکشنبه پس از استقبال از جان کری، وزیر خارجه آمریکا در قلعه جاده ابریشم سمرقند، با میهمان خود پشت درهای بسته دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، جان کری از جاده ابریشم به عنوان شاهراه تاریخی و راهبردی و از سمرقند نیز به عنوان مهد علوم جهان اسلام یادکرد ودرعین حال تمایل وافر خود را برای آغاز گفت وگوهای نزدیکتر با ازبکستان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای آسیای مرکزی وآغاز همکاری های چند جانبه با آن به ویژه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش مستقر در مناطق مرزی ازبکستان با افغانستان ابراز داشت.
این دو مقام پس از یک نطق کوتاه پشت درهای بست رفتند تا در باره موضوعات مورد علاقه گفت وگو کنند.
وزیرخارجه آمریکا امروز در نشست موسوم به «5+1»با وزرای خارجه پنج کشور آسیای مرکزی درشهرسمرقند شرکت و از شهرهای تاریخی آن دیدن کرد.
جان کری درابتدای دیدارش از کشورهای آسیای مرکزی روز گذشته در شهر بیشکک با آلماسبیک آتمباییو رئیس جمهور قرقیزستان ملاقات کرد.
وی همچنین با وزیر خارجه قرقیزستان درمراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت آمریکا دربیشکک و ساختمان خوابگاه دانشگاه آمریکای آسیای مرکزی شرکت کرد.
این نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا به همه پنج کشورمنطقه است وتاسوم نوامبر (12 آبان) ادامه خواهد یافت. او طی چهار روز آینده ازازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان بازدید می کند.
به اعتقاد کارشناسان منطقه در پی خروج نیروهای ناتو از افغانستان در اواخر سال گذشته وضعیت امنیتی درمناطق شمال این کشور متشنج شده و این وضع برای کشورهای آسیای مرکزی مخاطره امیز است.
قزاقستان، قرقیزستان وتاجیکستان از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی می باشند و در صورت بروز خطرات تروریستی به کمک های نظامی روسیه امید بسته اند.اما ازبکستان وترکمنستان که در این سازمان عضویت ندارند به توسعه همکاری ها با آمریکا تلاش می کنند.
آمریکا در سال جاری مقدار زیادی ادوات جنگی به ازبکستان اهدا کرد. ترکمنستان نیز برای دریافت کمک های نظامی و فنی با هدف «تحکیم مرز ها و رفع تهدید ها» به آمریکا رجوع کرده است.
ازسوی دیگر گفته می شود فعال شدن روسیه و چین در منطقه آسیای مرکزی آمریکا را وادار کرده است در این منطقه فعال تر شود.
آسیای مرکزی درمرکزتوجه بازیگران بزرگ سیاسی قرارگرفته ودرماه ژوئن بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، درماه ژوئیه« نریندره مدی» نخست وزیر هندوستان و در ماه گذشته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از کشور های این منطقه دیدن کردند.

4949

کد N1012530

وبگردی