آفتاب
بیانیه پایانی نشست پکن – سئول – توکیو؛

موافقت قدرت های اقتصادی شرق آسیا با تداوم همکاری های سه جانبه

موافقت قدرت های اقتصادی شرق آسیا با تداوم همکاری های سه جانبه

نشست چین – کره جنوبی – ژاپن در حالی پایان یافت که سه کشور با اشاره به لزوم حل اختلافات تاریخی بر ضرورت برقراری صلح و ثبات در منطقه آسیای شرقی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دیدار مقامات بلند پایه سه اقتصاد بزرگ آسیای شرقی در حالی پایان گرفت که با استناد به بیانیه پایانی نشست پکن – سئول – توکیو، طرفین موافقت خود را برای حل مشکلات تاریخی و بهبود روابط آتی اعلام کرده اند.  

علاوه بر این، چین، کره جنوبی و ژاپن موافقت کردند که دیگر در کار این نشست سالانه وقفه ای ایجاد نکرده و آن را به طور مستمر ادامه دهند. این نشست از سال ۲۰۱۲ میلادی به مدت سه سال به حال تعلیق در آمد. از دیگر مسائل مورد حمایت طرفین، تداوم تلاش ها برای تعمیق همکاری های اقتصادی به نفع تسریع مذاکرات برای عقد معاهده تجارت آزاد و لزوم از سرگیری مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی است.

در همین راستا، «پارک گئون های» رئیس جمهور کره جنوبی در کنفرانس خبری مشترکی که با حضور «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و «لی ککیانگ» نخست وزیر چین برگزار شد، گفت: از سرگیری همکاری ها بین سه کشور به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است.

به گفته وی، سه کشور گام بزرگی را در جهت تامین صلح و رفاه در منطقه آسیای شرقی برداشته اند.

آبه نیز تبادل اطلاعات با مقامات چینی و کره ای را صادقانه و مثبت ارزیابی کرده و از آمادگی توکیو برای میزبانی سال آینده این نشست سه جانبه سخن گفت.  

 لی نیز ابراز امیدواری کرد که نشست های آینده بی هیچ وقفه ای برگزار شود.

در بخشی از بیانیه مشترک سه کشور آمده است: ما توافق کردیم تا در سایه حل مشکلات تاریخی و با نگاه به مسائل آینده، به تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ادامه دهیم. چین، کره جنوبی و ژاپن به این ارزیابی رسیدند که همکاری کاربردی در زمینه های متنوع علیرغم ناپایداری شرایط درونی و بیرونی حاکم بر منطقه، افزایش یافته است.

کد N1012288

وبگردی