آفتاب

رئیس مخالفان سوریه: ماحصل نشست وین نوید از حل سیاسی قریب‌الوقوعی را نمی‌دهد

رئیس مخالفان سوریه: ماحصل نشست وین نوید از حل سیاسی قریب‌الوقوعی را نمی‌دهد

رئیس ائتلاف مخالفان سوری تاکید کرد، بر خلاف آنچه که شایع شده است، "کشورهای دوست مردم سوریه" از مخالفت با مساله حضور بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی کوتاه نیامده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با بیان این که مذاکرات اخیر وین "خبر از هیچ راه حل قریب الوقوعی برای بحران سوریه را نمی‌دهد"، تصریح کرد، این دیدارها بدون حضور سوری‌ها و دیدارهایی برای بازیگران پرونده سوریه است و "زود است که طرف‌های سوری در این نشست‌ها مشارکت کنند."

وی تصریح کرد: بیانیه این نشست "توافقی بر سر جزئیاتی بود که نمی‌توان بر سر آنها اختلاف نظر داشت" اما مساله اصلی که سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، همچنان مورد اختلاف است و روسیه هنوز درخصوص آن کوتاه نیامده است.

خالد خوجه درخصوص مرزهای امتیازدهی‌هایی که مخالفان می‌توانند آنها را ارائه دهند، گفت: مخالفان آنچه که در کنفرانس ژنو 1 در مورد ساختار دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل مطرح شده را می‌پذیرند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از هم‌پیمانان مخالفان به صراحت اعلام کرده‌اند که مرحله انتقالی را می‌پذیرند و مسئولان ترکیه‌ای نیز تصریح کردند که حضور شش ماهه‌ بشار اسدای را با حضور نمادین اسد می‌پذیرند، گفت: این اظهارات رسما صادر نشده است و صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و ما این سخن را از هیچ مسئول ترکی و عربی یا هم‌پیمانان دیگر نشنیده‌ایم. بر عکس در وین 1 و وین 2 تمامی "دوستان مردم سوریه" بر رفتن اسد به عنوان یک شرط اساسی پافشاری می‌کردند و حتی امکان حضور او برای یک دوره کوتاه هم مورد قبول نیست.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه درخصوص سفر وی به انگلیس و هدف این سفر اظهار کرد: چهارشنبه در سفری رسمی بنا به دعوت وزیر خارجه انگلیس به این کشور می‌رویم و دیدارهای دیگری نیز با مقامات دیگر برگزار خواهد شد. در این دیدارها تحولات اخیر سوریه و چگونگی حمایت از مخالفان سوریه در سایه حملات روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N1011803

وبگردی