آفتاب

درخواست سازمان ملل و صلیب سرخ برای توقف درگیری‌های مختلف در جهان

درخواست سازمان ملل و صلیب سرخ برای توقف درگیری‌های مختلف در جهان

دبیرکل سازمان ملل و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با صدور هشدار مشترک بی‌سابقه‌ای به کشورها خواستار توقف درگیری‌ها در جهان، احترام به قوانین بین‌المللی، انجام اقدام فوری برای مقابله با درد و رنج‌های مردم و بی‌ثباتی‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیشن، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: جهان در مواجهه با رفتارهای غیرانسانی آشکار پاسخی به شدت نگران‌کننده داده است. این بی‌حرمتی اصول سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد.

آنها همچنین از کشورها خواستند تا گروه‌های مسلح را کنترل کنند، آنها را برای نقض گسترده مورد مواخذه قرار دهند و استفاده از تسلیحات سنگین در مناطق پر جمعیت را متوقف کنند. بان کی‌مون به همراه "پیتر مائورر"، رئیس صلیب سرخ بر اهمیت احترام بر قوانین بشردوستانه بین‌المللی برای ریشه کن کردن هرج و مرج و پیشگیری از بی ثباتی بیشتر تاکید کردند. این مقام ها از کشورها خواستند تا اقداماتی فوری برای مقابله با موارد زیر صورت دهند:

1. تلاش برای یافتن راه‌حل‌های پایدار برای درگیری‌ها و اقدامات مشخص و موثر علیه آنها.

2. استفاده از هر وسیله‌ای برای نفوذ بر طرفین درگیری‌های مسلحانه در راستای احترام به قانون از جمله انجام تحقیقات موثر و کارآمد در مورد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه، محاکمه ناقضان قوانین و ایجاد مکانیزمی قاطع برای بهبود پیروی از قانون.

3. محکوم کردن کسانی که مرتکب نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه می‌شوند مانند حملات عمدی به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی.

4. اطمینان از دسترسی بدون مانع به نیروهای پزشکی و محافظت از کارگران و تجهیزات پزشکی و انسانی.

5. حمایت و کمک به آوارگان و پناهندگانی که در حال فرار از ناامنی هستند و کمک به آنها برای پیدا کردن راه حل بلندمدت با حمایت کشورهای میزبان و جوامع.

رئیس صلیب سرخ همچنین بر لزوم توقف استفاده از تسلیحات انفجاری سنگین در مناطق پر جمعیت تاکید کرد. وی گفت:‌ من در درگیری‌های مسلحانه افغانستان، عراق، نیجریه، سودان جنوبی، سوریه، یمن و جاهای دیگر بوده ام و شاهدم که نیروهای جنگی چگونه ابتدایی‌ترین هنجارهای انسانی را زیر پا می گذارند. ما هر روز می‌شنویم که غیر نظامیان در نقض اصول اولیه قوانین بشردوستانه بین‌المللی کشته می شوند.

انتهای پیام

کد N1011531

وبگردی