آفتاب

گزارش انتقادی اتحادیه اروپا درباره ترکیه پس از انتخابات منتشر می‌شود

گزارش انتقادی اتحادیه اروپا درباره ترکیه پس از انتخابات منتشر می‌شود

در گزارش کمیسیون اتحادیه‌ اروپا، مقامات سیاسی ترکیه به ‌"محدود کردن اساسی" استقلال قوه‌ قضاییه ‌این کشور متهم شده‌اند. سران اتحادیه‌ اروپا، انتشار این گزارش انتقادی را به پس از انتخابات پارلمانی موکول کرده‌اند.

در گزارش کمیسیون اتحادیه‌ اروپا، مقامات سیاسی ترکیه به ‌"محدود کردن اساسی" استقلال قوه‌ قضاییه ‌این کشور متهم شده‌اند. سران اتحادیه‌ اروپا، انتشار این گزارش انتقادی را به پس از انتخابات پارلمانی موکول کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا به گزارش روزنامه‌ آلمانی "بیلدسایتونگ"، کمیسیون اتحادیه‌ اروپا در گزارش موقت خود سیاست دولت ترکیه درباره‌ وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در این گزارش از جمله به شرایط دشوار دستگاه قضایی ترکیه در سال ۲۰۱۴ اشاره شده و آمده است که «قضات و دادستان‌ها به شدت زیر فشارهای سیاسی بودند.»

گزارش کمیسیون اتحادیه‌ اروپا به منظور بررسی پیشرفت‌های ترکیه در زمینه‌ رعایت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در جهت تسریع روند پذیرش درخواست این کشور برای عضویت در اتحادیه‌ اروپا تهیه شده است.

روزنامه‌ "بیلد‌سایتونگ" همچنین می‌نویسد که در سال ۲۰۱۴ حق آزادی بیان نیز به‌گونه‌ای چشمگیر نادیده گرفته شده، «شمار دستگیری‌ها، اخراج و محاکمات روزنامه‌نگاران افزایش یافته و همچنین اعمال سانسور شدت گرفته است.»

بنا بر گزارش "بیلد‌سایتونگ"، فشار شدید ادارات مربوطه بر رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و در حال حاضر بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مقامات امنیتی ترکیه در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز به دفتر شبکه‌ سراسری رسانه‌ای مخالف دولت "کوزا ایپِک" در استانبول حمله بردند و فعالیت دو شبکه‌ تلویزیونی این کشور به نام‌های "کانال ترک" و "بوگون" را ممنوع اعلام کردند.

با این که کمیسیون پژوهشی اتحادیه‌ اروپا این گزارش را در روزهای آغازین ماه اکتبر و پیش از سفر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه به بروکسل تسلیم مقامات مسئول کرده، با این حال نسخه‌ کامل آن هنوز به چاپ نرسیده است.

اتحادیه‌ اروپا اعلام کرد که گزارش موقت پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور منتشر خواهد شد.

اردوغان گزارش را خوانده و از محتوای انتقادی آن ابراز نارضایتی کرده است.

ژان کلود یونکر، رییس اتحادیه‌ اروپا، در این رابطه گفت که با تعویق تاریخ انتشار گزارش از تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی ترکیه جلوگیری می‌شود.

آلکساندر گراف لامبسدورف، نماینده‌ پارلمان اتحادیه‌ اروپا از حزب دموکرات‌های آزاد آلمان در این رابطه می‌گوید: «این گزارش به طور مشخص به خاطر دلایل سیاسی منتشر نشده است. اتحادیه‌ اروپا نمی‌خواهد قبل از انتخابات به کسی ضربه بزند.»

تصمیم اتحادیه‌ اروپا مبنی بر عدم انتشار به‌ موقع گزارش کمیسیون پژوهش، با اعتراض شدید برخی از سیاست‌مداران و نهادهای دموکراتیک روبرو شده است. نمایندگان پارلمان اروپا دلیل این امر را وابستگی اروپا به اردوغان در ارتباط با موضوع پناهجویان می‌دانند.

"اِما سینلکر وب"، نماینده‌ "نهاد نظارت بر رعایت حقوق بشر" در این رابطه گفت که میان سران این اتحادیه ‌و رهبران ترکیه یک "معامله‌ بسیار کثیف" صورت گرفته است.

به گفته‌ رناته زومر، نماینده‌ پارلمان اروپا از حزب دموکرات مسیحی آلمان، اتحادیه‌ اروپا برای حل بحران پناهجویان به همکاری اردوغان نیاز دارد و به همین دلیل نمی‌خواهد در این شرایط به او اعتراض کند.

انتهای پیام

کد N1011487

وبگردی