آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

«شعار ایسنا در نمایشگاه مطبوعات را به فال نیک می‌گیریم»

«شعار ایسنا در نمایشگاه مطبوعات را به فال نیک می‌گیریم»

یک استاد ارتباطات با تاکید بر اینکه "صداقت مهم‌ترین اصل و رکن اساسی روزنامه‌نگاری و حرفه مطبوعات است"، به خبرگزاری دانشجویان ایران به خاطر انتخاب شعار «صداقت؛ اعتماد و اعتبار» در نمایشگاه امسال مطبوعات تبریک گفت.

سعید خال در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره‌ی لزوم رعایت اصل صداقت در اخبار رسانه‌ها و همچنین پرهیز از دروغ‌گویی و دروغ‌نویسی در خبر و اینکه این امر می‌تواند چه آثار مخربی بر اعتماد مخاطب داشته باشد، اظهاراتی را بیان کرد.

او خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است به عنوان مثال یک خبر در رسانه‌ها دربرگیری کمی داشته باشد و از اهمیت پایینی برخوردار باشد اما در نهایت منتشر می‌شود ولی مطمئن باشید خبری که دروغ باشد، هرگز فرصت انتشار از سوی دست‌اندرکاران حرفه‌ای مطبوعات را پیدا نخواهد کرد، پس صداقت و راستی مهمترین اصل ژورنالیست است و همه ما می‌دانیم که میزان صداقت اخبار با میزان اعتماد رابطه مستقیمی دارد و هرچه صداقت در یک رسانه افزایش پیدا کند، میزان اعتماد و اعتبار آن رسانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و آن رسانه جایگاه بالاتری پیدا می‌کند.

او در ادامه خطاب به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: جا دارد حالا که ایسنا شعار «صداقت؛ اعتماد و اعتبار» را برای نمایشگاه مطبوعات امسال انتخاب کرده است، این اتفاق را ارج نهیم و به فال نیک بگیریم؛ چراکه به نظرم جای تبریک دارد که ایسنا از این شعار تبعیت و به صورت واقع این شعار را ترویج می‌کند.

این استاد ارتباطات همچنین تصریح کرد: رسانه‌های ما باید به لحاظ تئوری و عملی، اخلاق روزنامه‌نگاری و اصل صداقت در خبر را رعایت کنند، بپذیرند و آن‌را سرلوحه کار خودشان قرار بدهند، اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود که رسانه‌های ما برای افزایش مخاطب دست به اخباری خلاف واقعیت می‌زنند؛ بنابراین اخبار دروغی را منتشر می‌کنند تا فقط میزان بازدید اخبارشان را بالا ببرند اما در کنار این موضوع، برخی رسانه‌ها هم هستند که در جهت القای دیدگاه‌های خودشان دست به این کار می‌زنند که مخاطب به راحتی می‌تواند این مساله را تشخیص بدهد؛ به عنوان مثال شبکه بی‌ بی سی گاهی به یک خبر کوچک دائم می‌پردازد و دائم آن را تکرار می‌کند اما در زمینه «فاجعه منا» واقعا خبررسانی‌اش مشهود بود که به صورت خلاصه به این اخبار بسنده می‌کرد و به شکل قطره‌چکانی اخبار را پوشش می‌داد که به نظرم همین امر باعث می‌شود کلیت کار زیر سوال برود.

سعید خال در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: به عنوان یک مدرس کوچک رسانه از ایسنا ممنون هستم. شاهد بودم این خبرگزاری در سال‌های اخیر مواضع کاملا بی‌طرفی همراه با راستی و صداقت داشته و دارد و این برای رسانه‌ای مثل ایسنا که اساسش مردمی است، جای تبریک دارد.

انتهای پیام

کد N1011275

وبگردی