آفتاب

بازرس سازمان ملل سیاست تبعیض نژادی دولت میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرد

بازرس سازمان ملل سیاست تبعیض نژادی دولت میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرد

یکی از بازرسان سازمان ملل تبعیض نژادی دولت میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرده و به دولت این کشور تاکید کرد: تا اقدامات سریع را برای اعطای مجوز به اقلیت‌ها و مهاجران به منظور شرکت در انتخابات نوامبر 2015 اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، یانگی لی، بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میانمار همچنین به کمیسیون انتخابات این کشور تاکید کرد تا روندی مستقل را برای بازبینی عدم کفایت و واجد شرایط بودن کاندیداهای انتخابات که بسیاری از آنها مسلمان هستند به ویژه دو تن از اعضای کنونی پارلمان تشکیل دهد.

وی گفت: انتخابات پارلمانی هشتم نوامبر سال جاری میلادی یک نقطه عطف بسیار مهم در گذار دموکراتیک میانمار محسوب می‌شود اما اگر این روند پیش نرود انتخابات آزاد و عادلانه نخواهد بود.

این بازرس ویژه ادامه داد: اعتبار این انتخابات به واسطه فضای حاکم بر آن که تمامی اقشار جامعه میانمار در آن شرکت می‌کنند سنجیده خواهد شد. چرا که دولت میانمار باید به تمامی مردم این کشور اجازه دهد تا آزادانه در این روند سیاسی شرکت کنند. عدم حضور جوامع و گروه‌های خاص نباید در این روند انتخاباتی وجود داشته باشد و همه باید در آن شرکت کنند.

وی به مساله کم اهمیت جلوه دادن 760 هزار تن از افرادی که کارت‌های انتخاباتی دارند به ویژه روهینجاها در استان راخین و همچنین هندوها و چینی‌ها اشاره کرد و گفت: آنها در انتخابات 2010 و 2012 حق رای داشتند اما تین سین، رئیس جمهوری میانمار اعلام کرد که این کارت‌های موقتی در 31 مارس منقضی شده و این افراد دیگر اجازه رای دادن ندارند.

مسلمانان روهینجا از جانب دولت میانمار بنگلادشی محسوب شده و مهاجرانی هستند که به صورت غیرقانونی وارد میانمار شدند به همین دلیل دولت میانمار آنها را شهروند خود نمی‌داند.

بازرس ویژه سازمان ملل در میانمار همچنین گفت: محدودیت آزادی بیان توسط دولت میانمار تضعیف کننده برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در این کشور محسوب می‌شود به همین دلیل من از دولت این کشور آسیایی می‌خواهم تا اقدامات لازم را برای تضمین احترام گذاشتن به آزادی بیان و برگزاری تجمعات مردمی و لغو دستگیری‌های عامدانه، محکومیت‌ها و بازداشت‌های بدون برگزاری دادگاه انجام دهد.

در همین حال سفیر میانمار در سازمان ملل نیز این اتهامات بی پایه و اساس را در گزارش بازرس ویژه سازمان ملل رد کرده و به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دولتش کاملا به برگزاری آزاد، عادلانه و شفاف انتخابات پارلمانی پایبند است.

انتهای پیام

کد N1011008

وبگردی