آفتاب
معاون رییس قوه قضاییه:

شاهد رواج تخریب شخصیت‌های سیاسی در جامعه هستیم

شاهد رواج تخریب شخصیت‌های سیاسی در جامعه هستیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه گفت: متاسفانه امروز شاهد رواج تخریب شخصیت های سیاسی به عنوان سرمایه های کشورمان در جامعه هستیم و معتقدم هیچ جامعه ای با بزرگان خود اینگونه رفتار نمی کند که در کشورمان شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، محمدباقر الفت در جلسه مشترک شورای قضایی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان با بیان اینکه آسیب های اجتماعی امروز به عنوان مهمترین بحث مدیریتی کشور مطرح است تصریح کرد: بحث آسیب های اجتماعی مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری است و به جرأت می توان گفت عناوینی همچون طلاق، عفاف و حجاب، حاشیه نشینی، مواد مخدر و ... مباحث جدی است که ممکن است در آینده جامعه را ما را به چالش بکشاند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از موارد پیشگیری از رفتارهای ناهنجار اجتماعی است افزود: امروز آسیب های اجتماعی می تواند مبنای جدی پیشگیری از وقوع جرم باشد و پرداختن به این موضوعات مهم است زیرا در همه کشورهای متمدن، منتظر تحقق آسیب های اجتماعی و مقابله با آسیب‌ها نمی‌مانند بلکه مانع از ورود آسیب ها می شوند.

الفت با بیان اینکه جامعه از کوچکترین نهاد خود یعنی خانواده تاثیر می گیرد اظهار کرد: بحث تحکیم خانواده بسیار جدی است و متاسفانه امر طلاق که امری بسیار آزاد دهنده است، مبنای خانواده را در کشور ما نابود کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور اذعان کرد: متاسفانه آمار طلاق در کشور بالا است و جای دیگر نگرانی آن است که امروز آمار طلاق توافقی در حال افزایش است که باید برای این معضل بزرگ چاره اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه خانم و آقایی که در سن پایین متارکه نموده است در مسیر آسیب ها بعد از طلاق و مورد طمع انسان های سرگردان قرار می گیرند اظهار کرد: تلاش‌های جدی در قوه قضاییه برای این مهم صورت گرفته است.

لزوم آموزش به زوجین پس از طلاق

الفت با بیان اینکه آموزش‌های قبل و حین ازدواج یکی از راهکارهای دستگاه قضا برای بهبود این فضا در کشور است گفت: معتقدیم که نباید زن و مرد متارکه کرده را پس از طلاق در جامعه رها کرد و به همین منظور اگر طلاقی نیز صورت می‌گیرد، باید آموزش‌های بعد از واقعه طلاق به زوجین داده شود تا آنها از ورود به مسایل جدی جلوگیری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با اشاره به مساله عفاف به عنوان یک امر جدی در بحث صیانت اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه مساله عفاف مورد کم توجهی مسئولان کشور قرار گرفته است و در نظام مدیریتی ما پرداختن به ظواهر عفاف معنا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حجاب بدون عفاف تاثیر گذاری ندارد تصریح کرد: امر عفت مقدم بر حجاب است و باید کاری کنیم که مردم به عفاف به عنوان امری ذاتی توجه کنند و خودکنترلی را محور برنامه های خود قرار دهیم.

الفت افزود: متاسفانه امروز شاهد افزایش آمار بی حجابی در کشور هستیم که این امر بسیار نگران کننده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مباحث مربوط به مواد مخدر جمعیت قابل توجهی از مردم ایران را درگیر خود کرده است اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، کسی که گرفتار مواد روانگردان می شود، 6 نفر دیگر را درگیر خواهد کرد. پس اگر مصرف کنندگان مواد روانگردان سه میلیون نفر باشند، در حدود 20 میلیون نفر درگیر این بلای خانمان سوز خواهند شد.

وی با اشاره به آسیب های مواد مخدر صنعتی به جامعه اظهار کرد: باید طرح مقابله با مواد مخدر را مورد ملاحظه جدی خود قرار دهیم؛ زیرا انواع مختلف مواد مخدر امروز وارد جامعه ما می شوند که باید در این راستا هوشیار و دقیق تر باشیم تا بتوانیم مبارزه ای موفق در این زمینه داشته باشیم.

رواج تخریب شخصیت‌های سیاسی در جامعه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با بیان اینکه وقوع اهانت به این گستردگی دلالت بر شکست اخلاق دارد تصریح کرد: باید به خشونت توجه جدی تر از گذشته داشته باشیم. رفتارهای خشن و کلام خشونت آمیز در کشور امروز به صورت جدی دیده می شود و می توان ادعا کرد که هم اکنون جرم اول کشور، بحث اهانت است.

الفت با بیان اینکه در آینده نزدیک با فقر سرمایه های اجتماعی رو به رو خواهیم شد تصریح کرد: به صورت جدی باید در خشونت رفتاری و گفتاری توجه شود.

وی با بیان اینکه درگیری ها در جامعه به سمت استفاده از سلاح گرم کشانده شده است اظهار کرد: سرعت در بکارگیری این سلاح ها بسیار زیاد شده است و اگر روند خشونت گرایی طی شود جمع کردن این موضوع بسیار سخت خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه افزود: این موضوعات تنها در کشور ما نیست اما پیشگیری اقتضا می کند که از رفتارهای سایر کشورها در پیشگیری از وقوع چنین جرم هایی عبرت بگیریم.

وجود 10 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور

وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی به عنوان یکی دیگر از از مهمترین آسیب های اجتماعی در کشور اظهار کرد: هم اکنون 10 میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند و متاسفانه حاشیه نشینی در کشور ما رو به افزایش است و پرداختن به مساله فرهنگی حاشیه نشینان از الویت های امروز مدیریت است.

الفت ادامه داد: باید مسئولان در حاشیه شهرها حضور داشته باشند و جلسات این موضوع را در آن جا صورت دهند تا بتوانند عواقب ناشی از آن را برای مردم آن منطقه تشریح کنند، ضمن آنکه معتقدیم حاشیه نشینی ایجاد شده است و منظم کردن و حذف آن زمان می خواهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با اشاره به نوع رفتار مسئولین با حاشیه نشیننان نیز گفت: شاید قطع خدمات آب و گاز و ... به حاشیه نشینان در کوتاه مدت اثر گذار باشد، اما اقدامات فرهنگی در محیط های حاشیه ای قطعا اثر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه جامعه حاشیه نشینی از عنصر زائد به ارکان جامعه شهروندی تغییر پیدا می‌کند تصریح کرد: هر چقدر در حوزه فرهنگی تامل صورت گیرد قطعا دیگر اقدامات نیز کارآمدی بیشتری خواهد داشت.

حاشیه نشینی را نباید از از پیکره شهرنشینی جدا تعریف کنیم

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی را نباید از پیکره شهرنشینی جدا تعریف کنیم ادامه داد: از دیروز اتفاقی افتاده است و باید امروز با راه کارهای صحیح این اتفاق را مورد پذیرش قرار دهیم.

الفت افزود: دولت و کارکنان دولت تولید کنندگان فرهنگ خوبی نیستند؛ زیرا فرهنگ نباید دولتی باشد و فرهنگ باید با هدایت دستگاه های متولی و توسط مردم انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با اشاره به حضور اتباع بیگانه در کشور به عنوان دیگر آسیب جدی کشور تصریح کرد: استان کرمان با افاغنه بیشتر درگیر است و متاسفانه در کشور با اسکان افاغنه مقابله نمی کنیم و ازدواج‌شان را جدی نمی‌گیریم و حضور آنها را خطرناک نمی بینیم، در حالی که باید این هشدار را داد که ترکیب جمعیت ما در بعضی از شهرستان‌ها رو به تغییر است و شهرستانی داریم که 65 درصد افراد آن افغانی هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی برای تردد افراد بیگانه در کشور برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: اخیرا بخش نامه ای برای اسکان و ازدواج اتباع بیگانه صادر شده است.

الفت با اشاره به انتخابات سال 94 اظهار کرد: انتخابات که در تقویم سیاسی 94 در اسفندماه صورت می‌گیرد باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با بیان اینکه انتخابات در این دوره از وضعیت خاصی برخوردار است تصریح کرد: ممکن است انتخابات سال 94 رنگ و لعاب سیاسی را به خود گیرد اما مردم را به رعایت حقوق عمومی توصیه می‌کنیم.

الفت افزود: بعد از برگزاری انتخابات رسیدگی به این موضوع بسیار هزینه بر است؛ زیرا انتخابات با مشارکت مردمی در مرحله اول با مرحله دوم بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به فضای مجازی و اتفاقات این دنیا به عنوان دیگر چالش بزرگ کشور نیز گفت: نکته مهمی که مورد غفلت قرار گرفته کنترل فضای مجازی است. آسیبی که امروز از آشفتگی فضای مجازی به کشور و جامعه وارد می شود قابل جبران نخواهند بود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رییس قوه قضاییه با اشاره به موضوع فضای مجازی افزود: تنها کاری که ما می توانیم در مورد شبکه و فضاهای مجازی انجام دهیم، قطع این نوع شبکه ها است که کار پسندیده ای نیست؛ زیرا حاکمیت مقتدر، حاکمیتی است که بتواند موضوعی را کنترل کند.

وی با بیان اینکه پرداختن به فضای مجازی باید در اولویت کاری مسئولین قرار گیرد گفت: بحث دیگر در دستگاه قضا بحث زمین خواری، کوه خواری و تصرف املاک دولتی و ... است که موضوعی تازه نیست؛ زیرا اگر به آرشیو روزنامه های قبل از انقلاب سر بزنیم این بحث قبل از انقلاب بوده و برای مقابله با این پدیده 56 دستور وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1010795

وبگردی