آفتاب

عبدالله گل: اردوغان خطری برای دموکراسی ترکیه است

عبدالله گل: اردوغان خطری برای دموکراسی ترکیه است

در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه، رئیس‌جمهور سابق این کشور با انتقاد از رجب طیب اردوغان، وی را خطری برای ترکیه خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله گل، رئیس‌جمهور سابق ترکیه که اندکی پیش از انتخابات پارلمانی فردا(یکشنبه)ترکیه به زندگی سیاسی خود پایان داد، در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس سکوت خود را شکسته و با انتقاد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و نخست‌وزیر سابق ترکیه عنوان داشت: ترکیه در نتیجه تلاش رجب طیب اردوغان برای کنترل بر قدرت، با مشکلات و خطرات بسیاری مواجه است و اردوغان تهدیدی برای دموکراسی ترکیه است.

گل افزود: نمی‌خواهم فکر کنید که من هنوز رویای به دست گرفتن قدرت را در سر دارم اما می‌خواهم با حضور در شبکه‌های تلویزیونی و در کنفرانس‌ها مردم ترکیه را نصیحت کنم و بر این باورم که مردم به این مساله مثبت می‌نگرند و به آن اهمیت می‌دهند.

رئیس‌جمهور سابق ترکیه با بیان این که اردوغان تهدیدی برای دموکراسی است اظهار داشت: اختلافات سیاسی در ترکیه هرچقدر هم شدید با شریک واقعیت است و اختلاف‌نظر نیز یک مساله طبیعی است که من آن را نکته مثبتی می‌دانم. ترکیه کشوری دموکرات است که کاندیدای پیوستن به اتحادیه اروپا است. از سوی دیگر من هنوز بر این باورم که همچنان کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد و ما باید این مسائل را به جلو ببریم.

وی در ادامه به موفقیت "حزب دموکراتیک مردم" و اولین حضور آنها در پارلمان ترکیه پرداخت و آن را نکته‌ای مثبت برای ترکیه دانست و گفت: همگرایی مساله‌ای است که من همواره به دنبال آن بودم و آن را مهم می‌دانستم. مشکلات از راه ارتباط و گفت‌وگوی میان احزاب قابل حل هستند.

عبدالله گل تنها سه روز پیش از انتخابات پارلمانی که قرار است فردا برگزار شود با عقب‌نشینی از انتخابات ریاست‌جمهوری در اوت 2014 به فعالیت سیاسی خود پایان داد.

انتهای پیام

کد N1010692

وبگردی