آفتاب
معاون قوه قضائیه:

مجازات متناسب جرائم مرتبط با اتباع بیگانه وجود ندارد

مجازات متناسب جرائم مرتبط با اتباع بیگانه وجود ندارد

کرمان - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه مجازات متناسب با جرائم مرتبط با اتباع بیگانه وجود ندارد، گفت: این امر باعث بازدارنده نبودن این مجازات ها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر الفت ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در برخی موارد مجازات افراد خاطی متناسب با جرم نیست، گفت: نمونه بارز این مسئله در خصوص تردد اتباع بیگانه در کشور است که مجازات متناسب نداشته و بنابراین بازدارنده نبوده و مجازات به قدری سطحش پایین است که اصلا مجازات محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: مجازات اسکان دادن به اتباع بیگانه چه در اماکن عمومی و چه خصوصی به قدری پایین است که هر بیگانه ای حاضر به تحمل مجازات برای حضور و سکونتش است.

الفت اظهار کرد: تلاش ما بر این است که همکاران قضایی را متوجه آثار و عواقب مجازات ها بکنیم و این مسئله از طریق برگزاری دوره ها، کارگاه ها و ارسال کتاب ها و مجلات و سی دی ها صورت می گیرد و به اصلاح مجازات ها کمک می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ی قضائیه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: ایشان مشارکت سازمان ها را به ویژه در حوزه فرهنگی امری مهم دانستند که می تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد.

وی شهرداری، ارشاد، مساجد، هیئت ها و روحانیون را متولی انجام اقدامات فرهنگی دانست و افزود: هر کدام از این بخش ها مسائلی را عهده دار هستند و ما در تلاشیم که تمام دستگاه هایی را که به صورت بخشی و جزیره ای فعالیت می کنند رفتارهاشان را به صورت هم پوشان با سایر قسمت ها قرار دهیم تا ارزش های فرهنگی را تثبیت کرده و ارتقا دهند و مانع تخریب ارزش های والای اعتقادی و مذهبی و ملی کشور باشد.

الفت همچنین در رابطه با پیشگیری هایی که باید در فضای مجازی صورت گیرد، گفت: باید توجه داشت که شفاف سازی و خروج از گمنامی ها می تواند کاهش دهنده جرائم سنگین باشد و باید طوری برنامه ریزی کرد که مجرمین نتوانند هویت خود را از دید مراجع انتظامی و امنیتی و مردم پنهان نگه دارند.

هشدار در خصوص شیوع مصرف مواد مخدر در بین زنان

وی در رابطه با جرائم خانم ها در کشور گفت: خوشبختانه جامعه ما از نظر فرهنگی به آن شدت در مسئله زنان آسیب ندیده است و هنوز هم آداب و رسوم و ارزش ها بر آن حاکم است و بانوان نیز به صورت جدی پایبند به آن ارزش ها هستند.

الفت گفت: شیوع مصرف موادمخدر و داروهای روان‌گردان یکی از آسیب های جدی است که به جامعه زنان وارد شده و شیوع پیدا کرده است که گاهی برای کاهش وزن از داروهایی استفاده می‌کنند که به روح و روان آنها آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های جامعه زنان از جامعه مردان کمتر است، اضافه کرد: آسیب‌دیدگی زنان با سن بالا از دختران و زنان جوان بیشتر است و هرچند برنامه‌های معاونت اجتماعی قوه قضاییه نگاه خاص به جنسیت مجرمان ندارد، اما در زمینه مواد مخدر به نسوان نگاه ویژه‌ای داریم.

فقر مهم ترین علت وقوع جرم

الفت گفت: وقتی جرم و رفتار ناهنجار وارد جامعه می شود متناسب با جنسیت شهروندان تغییر پیدا می کند و وضعیت جدیدی به خود می گیرد.

وی بیان داشت: از جرم می توان به عنوان یک موجود زنده تعبیر کرد چرا که  خود را با توجه به فضا و جغرافیا و هنجار و واقعیت جامعه  تطبیق دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ی قضائیه بزرگترین علت وقوع جرم در کشور را فقر دانست و گفت: فقر مالی ناشی از بیکاری است و دقیقا همان نکته ای است که مقام معظم رهبری نسبت به آن حساسیت نشان داده اند و آن چیزی جز اقتصاد مقاومتی نیست.

وی ادامه داد: باید مدیریت جهانی و جامعه را به سمت اشتغال و فرصت های شغلی برد تا برای مردم درآمدهای مکفی شود.

لزوم از بین بردن زمینه های ارتکاب جرم

الفت همچنین اظهار داشت: بیشتر از 99 درصد جرائم مربوط به افراد فقیر است و این در حالی است که مجرمین هدف محاکمات ما نیستند و تنها افرادی هستند که باید زمینه های ارتکاب جرم را از جلوی پایشان برداشت و اگر این افراد مشغول به انجام کاری شوند و درآمدی داشته باشند به هیچ عنوان سمت این رفتارهای ناهنجار نمی روند.

وی با بیان اینکه برای ما صلاحیت قانونی در این رابطه اتخاذ نشده است، گفت: در زمینه حمایت از سرمایه گذاران و حفظ حقوق بیت المال به صورت جدی حمایت قضایی را انجام خواهیم داد.

الفت افزود: ما به دنبال اجتماعی کردن اقدامات خود هستیم و تلاش می کنیم اقدامات،  پلیسی و قضایی نشود و هدف از  ایجاد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز همین امر بوده است و اگر بنا داشتیم جرائم را به سمت امنیتی ببریم معنی نداشت که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را به وجود آوریم.

وی در رابطه با  شیوع خشونت ایجاد شده در جامعه گفت: مردم تابعی از رفتارهای بزرگان هستند و اگر این افراد بداخلاقی داشته باشند بی شک اثر جدی بر افراد جامعه خواهد گذاشت.

جرم زاییده رفتارهای اجتماعی است

وی در ادامه جرم را زاییده رفتارهای اجتماعی دانست و گفت: اگر بخواهیم از جرم پیشگیری کنیم باید به اعضای جامعه مراجعه کنیم و تلاش ما در قوه قضاییه این است که برنامه های پیشگیری را برای مردم فراهم کنیم.

وی همچنین بهترین راه را پیشگیری رشد مدار دانست و گفت: این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و می توان برای پیشگیری رشد مدار چهار دوره سنی را بین ولادت تا مرگ در نظر گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ی قضائیه یادآور شد: دوره یک تا هفت سالگی تاثیرگذارترین مرحله سنی انسان ها برای آموزش و تعلیم است.

کد N1010671

وبگردی