آفتاب

سازمان ملل درباره بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز تحقیق نمی‌کند/شهدای یمن به روایت آمار

سازمان ملل درباره بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز تحقیق نمی‌کند/شهدای یمن به روایت آمار

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ضمن مسئول خواندن ائتلاف متجاوز عربی در بمباران بیمارستان "پزشکان بدون مرز" در استان صعده یمن، تاکید کرد که این سازمان هیچ‌گونه تحقیقاتی را در این زمینه آغاز نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن مسئول دانستن ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در هدف قرار دادن بیمارستان "هیدان" در استان صعده یمن، اعلام کرد: این سازمان هرگز تحقیقاتی در زمینه این حادثه انجام نخواهد داد چراکه تجهیزات لازم برای آن را در اختیار ندارد و نیروی انسانی لازم برای آن در یمن حضور ندارند.

دوجاریک با اشاره به بیانیه‌ای که بان کی مون در محکومیت شدید این حمله و مسوول دانستن ائتلاف عربستانی صادر کرده بود، گفت: شخص دبیرکل به طور کامل صحت این بیانیه را تایید می‌کند و ائتلاف عربستانی را مسوول بمباران بیمارستان هیدان می‌داند که توسط سازمان پزشکان بدون مرز اداره می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نماینده عربستان در سازمان ملل، بیانیه بان کی مون درباره این حمله را محکوم و مسوولیت ائتلاف عربی را در این بمباران رد کرده به خبرنگاران گفت: ما از صحت و اعتبار آنچه در این بیانیه آمده است، مطمئنیم.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل عصر چهارشنبه مسئولیت نیروهای ائتلاف در حملات هوایی علیه بیمارستان هیدان را رد کرد و در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: ما از اینکه آقای دبیرکل پیش از انجام تحقیقات درباره حادثه مذکور یک طرف را متهم و محکوم کرده، متاسفیم. ما به بیمارستان مذکور حمله نکردیم و جنگنده‌های ائتلاف هیچ‌گونه حمله هوایی در منطقه مذکور و در آن ساعت انجام نداده‌اند.

بان کی مون عصر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای بمباران این بیمارستان را محکوم کرده و ائتلاف متجاوز عرب را به آغاز حملات متهم کرد و در بیانیه مذکور آغاز موزی تحقیقات را برای پاسخگویی به افکار عمومی خواستار شد.

پزشکان بدون مرز نیز با محکوم کردن حمله به یکی از بیمارستان‌های این نهاد بین المللی در یمن از ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان خواست تا علت حمله را توضیح دهد و تاکید کرد که هرگونه عدم مسئولیت پذیری ریاض را در این قضیه نمی‌پذیرد.

این در حالی است که وزارت بهداشت یمن اعلام کرده است که از ابتدای جنگ سعودی علیه یمن 6018 یمنی شهید شده ‌اند که 1277 تن آنها کودک و 1041 تن آنها زن بوده‌اند.

از سوی دیگر، ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن ابراز امیدواری کرد که تمامی گروه‌های درگیر در یمن قبل 15 نوامبر یا حدود آن احتمالا در ژنو گرد هم آیند.

وی با بیان اینکه آنها انعطاف‌پذیری از خود نشان داده‌اند، گفت: ما 90 درصد با ژنو موافقیم در حالی که امکان برگزاری نشست در مسقط نیز وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1010598

وبگردی