آفتاب
رضائی در نشست خبری مطرح کرد:

نامه رهبرانقلاب نواقص احتمالی مصوبات شورای امنیت ومجلس را رفع کرد

نامه رهبرانقلاب نواقص احتمالی مصوبات شورای امنیت ومجلس را رفع کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با نامه مقام معظم رهبری اگر نواقصی در دو گام قبلی( مصوبه شروای عالی امنیت ملی و طرح مجلس) وجود داشت، برطرف شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با بیان اینکه بخش مهمی از جلسه امروز مجمع صرف ارائه گزارش برخی اعضاء شد، اظهارکرد: در این جلسه نسبت به بروز سیل های اخیر در ایلام، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد و همچنین حادثه اهواز که ۸ هزار نفر در اثر آن با مشکلاتی مواجه شده بودند، ابراز همدردی شد.

وی افزود: حادثه اهواز پدیده ای است که به زودی سازمان محیط زیست جزئیات آن را اعلام می کند و امیدواریم که مسئولین نسبت به این حادثه و بروز خسارت های ناشی از سیل توجه و رسیدگی کنند.

رضائی ادامه داد: ظاهراً یک پدیده هوایی از سمت دریای عمان متوجه کشور است که این پدیده در آمریکا و اروپا شناخته شده است و نظام ها و سازمان های مسئول گرفتار این پدیده چون بارها با آن مواجه شده اند، آمادگی مقابله و آموزش های لازم در مورد آن را دیده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در کشور ما اولین بار است که این پدیده اتفاق می افتد و تا پایان آذرماه احتمال بارش های شدید و سیلاب های گسترده وجود دارد که باید آمادگی لازم در مقابل آن صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه علی لاریجانی در این جلسه از سفر خود به روسیه گزارشی ارائه کرد، گفت: لاریجانی گزارشاتی را از بحث های مهمی که بین وی و پوتین صورت گرفت، ارائه داد که این بحث ها در نهایت باعث تقویت رابطه ایران و روسیه خواهد شد.

رضائی با بیان اینکه آقای شمخانی نیز گزارشاتی را از وضعیت پیشروی نیروهای مقاومت در سوریه ارائه کرد، گفت: امروز مشکلات جوی، کار عملیات علیه تروریست ها در سوریه را کند کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به قانون طرح رسیدگی به اموال مسئولین کشور گفت: تدوین مواد قانون این طرح به پایان رسید و آئین نامه اجرائی و روش کاری آن را مشخص کردیم و قرار شد به محض اعلام آمادگی قوه قضائیه، این طرح اجرا شود و همه مسئولین به همراه خانواده هایشان که بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر می شوند و شامل فهرست مربوط به این قانون خواهند شد، زیر پوشش نظام این قانون تحت خوداظهاری قرار بگیرند.

وی افزود: مجمع تشخیص از این قانون عبور کرده است و به زودی قرار است آن را به مجلس ابلاغ کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گزارش غلامعلی حداد عادل در مورد سفر وی به چین اظهار کرد: در این سفر چینی ها ابهاماتی داشتند که آیا ایران بعد از برجام قرار است که سیاست هایش را تغییر دهد و ارتباطات خود با کشورهایی همچون چین را کاهش می دهد یا خیر که آقای حداد عادل به خوبی توانسته بود سیاست های نظام را برای آنها تبیین کند.

وی افزود: بعد از برجام هیچ تغییری در سیاست خارجی نسبت به کشورهای دوست اتفاق نخواهد افتاد چراکه سیاست خارجی نظام مستقل است و جمهوری اسلامی به طور مستقل تصمیم می گیرد.

رضایی با اشاره به موضوع برجام گفت: مسئله برجام با نامه مقام معظم رهبری یک مجموعه کاملی را شکل داد، مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز تصویب مشروط برجام بود و سپس لازم بود گام دوم در این زمینه که این مصوبه مشروط چطور اجرا شود برداشته می شد که مجلس ورود پیدا کرد و اجرای مشروط برجام را به تصویب رساند.

وی افزود: با نامه مقام معظم رهبری اگر نواقصی در دو گام قبلی وجود داشت برطرف شد بنابراین امروز مصوبه شورای عالی امنیت، طرح مجلس شورای اسلامی و نامه مقام معظم رهبری سه سند کامل و جامعی هستند که براساس آن برجام اجرایی و توسط مردم و دستگاه های مسئول رصد خواهد شد و همه می توانند بر آن نظارت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی از یک مسئله مهم عبور کرد ولی برجام همراه با فرصت ها و تهدیدهایی است و مدیران مسئول کشور باید برنامه ای تنظیم کنند که چگونه از فرصت های آن استفاده و تهدیدهای آن را خنثی کنند تا کشور و انقلاب بعد از برجام از تهدیدهای مربوط به آن حفظ شود.

وی با بیان اینکه آمریکا اگر می خواهد شعار مرگ بر آمریکا در ایران پایان یابد باید رفتار خود را در قبال ملت ایران تغییر دهد تصریح کرد: ما طی ۸۰ سال اخیر چیزی جز سرکوب، جنگ و تحریم از آمریکا ندیدم. آمریکایی ها باید پاسخ بدهند که به چه دلیل علیه دولت ملی ایران کودتا کردند، چرا سرکوب مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ را مورد حمایت قرار دادند، چرا در جنگ ۸ ساله ایران و عراق از صدام حمایت کردند و در مقابل بمباران شیمایی سکوت کردند و چرا سال های سال ملت ایران را مورد تحریم قرار دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در کارنامه آمریکایی ها چیزی جز سرکوب، تحریم، جنگ و دشمنی چیزی نداریم و آنها چطور انتظار دارند که مردم ما شعار مرگ بر آمریکا را فراموش کنند. آنها باید یک تجدید نظر اساسی در سیاست هایشان اعمال کنند.

رضایی با بیان اینکه ما اخیرا فروش ناوهای مدرنی از سوی آمریکایی ها به دولت سعودی را مشاهده می کنیم تاکید کرد: عربستان می خواهد خلاء خروج ناوهای آمریکا از خلیج فارس را جبران کند و معنای آن این است که قصد دارد ناامنی هایی را در خلیج فارس به وجود آورد. ما هر نوع ناامنی که در خلیج فارس اتفاق بیفتد را متوجه آمریکایی ها می دانیم و آمریکایی ها باید در قبال آن پاسخ گو باشند.

وی افزود: در قرن جدید و ۱۵ سال گذشته مجموع ناامنی هایی که در منطقه ما صورت گرفته است به یک میلیون کشته منجر شده و دو میلیون مجروح و بیش از ۲۰ میلیون آواره را به همراه آوردند، این یعنی یک جنگ جهانی خاموش. متاسفانه این ناامنی ها هنوز در حال ادامه یافتن است.

رضایی با بیان اینکه سیاست های کشورهایی مانند آمریکا باعث بروز ناامنی ها در منطقه خاورمیانه است گفت: اخیرا برخی مقامات آمریکایی مانند برژینسکی حرف هایی می زنند مبنی بر اینکه خاورمیانه از کنترل خارج شده است. معنای آن این است که آنها می خواهند به این ناامنی ها ادامه دهند.

وی افزود: آمریکایی ها بیش از یک سال است که ادعای ائتلاف علیه داعش کردند اما به محض اینکه ما به روسیه کمک کردیم و از این کشور خواستیم در سوریه دخالت کند امروز یک فشاری به آمریکایی ها وارد شده که علیه داعش فعالیت کنند. حال سوال اینجاست که چرا یک سال و نیم گذشته این کار را نکردید.

رضایی گفت: معنای اقدام آمریکایی ها این است که آنها در ناامنی های سوریه دخالت دارند ما ادامه وضع موجود در منطقه را به مصلحت خود، منطقه و جهان نمی دانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عملیات ضدتروریستی در سوریه به کندی پیش می رود چراکه تکفیری ها بین مردم سنگر گرفتند و مردم برخی مناطق در محاصره هستند و دولت سوریه آب و غذا را با هلی کوپتر به آنها می رسانند به همین دلیل جنگ در مناطقی که مردم حضور دارند باید با دقت انجام شود.

وی تاکید کرد: اما باید اعلام کنم که ما به هیچ وجه از حمایت از دولت و ملت سوریه کوتاه نمی آییم و همیشه نظرمان این است که مردم سوریه تعیین کننده هستند و امروز هم از مذاکراتی که به نفع مردم سوریه باشد حمایت می کنیم ولی تا تکفیری ها را در عراق و سوریه دفن نکنیم دست از حمایت ملت این دو کشور بر نمی داریم.

رضایی با اعلام این خبر که دبیرخانه مجمع تشخیص کمیسیون اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کرده است گفت: ما در این کمیسیون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کنیم و همچنین وزارت کشور و سازمان مدیریت همکاری خوبی با ما انجام می دهد و همچنین قصد داریم از نظر آموزشی کمک هایی را به بدنه کشور برای اجرای این سیاست انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نظارت و توجیه کردن و آموزش دادن در زمینه اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در نامه اخیرتان اعلام کردید که در جریان برجام ممکن بود مجددا استبداد به کشور بازگردد گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون اگر ولایت فقیه نبود چندین بار امکان بازگشت استبداد به کشور وجود داشت که نمونه های آن را در زمان امام (ره) و ماجرای بنی صدر و همچنین در زمان مقام معظم رهبری مشاهد کردیم که ممکن بود استبداد به کشور بازگردد.

رضایی افزود: من نمی خواهم در این زمینه عدد تعیین کنم اما ممکن بود ۴ تا ۵ بار شرایطی فراهم شود تا مجددا استبداد به کشور بازگردد اما ولایت فقیه مانند چشم بینایی از منافع ملی، آزادی و استقلال دفاع کرد و مانع شد تا این استبداد به شکل های مختلفی به کشور بازگردد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: البته لزومی ندارد که من نقاط خاص تاریخی را در این زمینه بگویم که مبنای تفسیر و تحلیل های مختلف شود.

کد N1010495

وبگردی