آفتاب

درخواست رسانه‌های بین‌المللی از اردوغان برای حفاظت از خبرنگاران

درخواست رسانه‌های بین‌المللی از اردوغان برای حفاظت از خبرنگاران

بیش از 50 سازمان رسانه‌ای بین‌المللی در نامه‌ای به رجب طیب اردوغان نگرانی جدی خود را از وخیم شدن شرایط برای روزنامه نگاران در آستانه انتخابات پارلمانی فردا (یکشنبه) ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در کنار نیویورک تایمز، واشنگتن پست، زوددویچه سایتونگ، شبکه تلویزیونی ای.آر.د، لااستمپای ایتالیا، روزنامه داون پاکستان، ایج در استرالیا و پایگاه خبری بازفید جزو امضاکنندگان این درخواست هستند.

سردبیران این سازمان‌های خبری لیستی از حوادث دو ماه گذشته از جمله حملات به دفاتر روزنامه حریت و حمله به احمد هاکان، از روزنامه نگاران برجسته ترکیه و نیز بازداشت و حبس روزنامه نگاران وایس نیوز را ذکر کردند. در این نامه خطاب به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آمده است: ما تاکید می‌کنیم تا شما از نفوذ خود استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که روزنامه‌نگاران چه از شهروندان ترکیه و چه از اعضای رسانه‌های بین‌المللی حفاظت می‌شوند و بدون هیچگونه مانعی کارشان را انجام می‌دهند.

به گفته آنها، ناکامی دولت ترکیه برای حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران در دوران انتخابات به وجهه بین‌المللی این کشور لطمه می‌زند و ضربه‌ای به دموکراسی وارد می‌کند.

این سازمان‌ها در ادامه اعلام کردند: شدیدا نگران هستیم که این حوادث بخشی از کمپین سازمان‌یافته برای سرکوب هرگونه مخالفت و یا انتقاد از دولت در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام باشد.

نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است حزب عدالت و توسعه اردوغان بار دیگر اکثر آراء را از آن خود می‌کند اما باز هم از بدست آوردن اکثریت مطلق باز می‌ماند و راه برای تشکیل ائتلافی ضعیف و یا حتی برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد باز می‌شود.

انتهای پیام

کد N1010357

وبگردی