آفتاب
یافته‌های پژوهشی محققان دانشگاهی نشان داد

بهبود مشکلات حرکتی کودکان دچار اختلال خواندن با مداخلات یکپارچگی حسی

بهبود مشکلات حرکتی کودکان دچار اختلال خواندن با مداخلات یکپارچگی حسی

بررسی مشکلات حرکتی کودکان دچار اختلال خواندن توسط کاردرمانان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نشان داد که برای حل این مشکل می‌توان از مداخلات یکپارچگی حسی استفاده کرد که بهبودی چشمگیری را نیز به دنبال دارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، یافته‌های پژوهش انجام شده توسط زهرا شجاعی و رقیه یاری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در بیستمین کنگره کاردرمانی ایران نیز ارائه شده است، حاکی از آن است که با استفاده از رویکردهای یکپارچگی حسی و ترکیب آنها با آموزش اجتماعی می‌توان به بهبود نمرات تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری کمک کرد. از طرفی با توجه به قابلیت پلاستی سیتی مخچه در سراسر دوران کودکی، می‌توان با آموزش دوباره به کودکان دچار اختلال خواندن، یادگیری آنان را افزایش داد.

از نظر محققان، اختلال یادگیری، اختلالی است که در آن پیشرفت خواندن، نوشتن یا مهارت ریاضی از سطح مورد انتظار سنی، هوش و آموزش متناسب با سن، پایین‌تر است.

اختلال خواندن، رایج‌ترین نوع اختلال یادگیری است؛ به‌ طوری که پژوهشگران معتقدند منشاء بیش از 25 درصد از افت تحصیلی کودکان دبستانی، اختلال خواندن است. این اختلال از طریق ناتوانی در شناسایی کلمات، درک ضعیف مطلب و خواندن پرغلط و کُند، برغم هوش طبیعی مشخص می‌شود.

علاوه بر وجود این علائم، این کودکان دارای نقایص حرکتی نیز هستند که علاوه بر تحصیلات، بازی، عزت نفس، مشارکت اجتماعی و استقلال کودک در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ولی اغلب از چشم والدین و درمانگران پنهان می‌ماند.

محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از مطالعه خود بر روی این کودکان نتیجه گیری کردند که کودکان مبتلا به اختلال خواندن نقایص واضحی در مهارت‌های حرکتی و کنترل پوسچرال دارند (کنترل پوسچرال، تنظیم موقعیت بدن در فضا به منظور ثبات و جهت‌یابی تعریف می‌شود که این سیستم با یکپارچگی اطلاعات حسی به ایجاد طرحواره بدنی کمک می‌کند).

همچنین، این کودکان از اختلالات تعادلی نیز رنج می‌برند، حدود 60 تا 95 درصد آنان اختلالاتی در هماهنگی چشم و سر، ضعف در تعادل ایستا و پویا، ضعف در جهت‌یابی، توان عضلانی پایین، تاخیر در به دست آوردن واکنش‌های تعادلی و تاخیر در پاسخ‌های حرکتی دارند. وجود نقایص تعادلی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از طرفی به دلیل نقایص یکپارچگی حسی و از طرفی به دلیل وجود اختلالات رشد مخچه‌ای است.

مخچه بخش مهمی در کنترل حرکتی است و نقش ویژه‌ای در تعادل و حرکت ایفا می‌کند. تصاویر به دست آمده بوسیله MRI از مخچه کودکان مبتلا به اختلال خواندن، آسیب لوب قدامی مخچه راست را نشان می‌دهد. آسیب مخچه موجب اشکال در تنظیم پوسچرال و جهت‌یابی، اشکال در حفظ و هماهنگی الگوی حرکتی و همچنین اختلال در کنترل حرکات چشم و مهارت‌های غیرارادی و تخمین زمان می‌شود.

طبق فرضیه مشخص شده در این تحقیق، نقص مخچه نه تنها مشکلات تعادلی ایجاد می‌کند، بلکه تمام مشکلات کودکان مبتلا به اختلال خواندن مرتبط با نقص رشدی مخچه است، لذا این محققان دانشگاهی معتقدند با آموزش دوباره به کودکان دچار اختلال خواندن می‌توان به افزایش یادگیری آنان کمک کرد.

بر اساس این گزارش، بیستمین کنگره کاردرمانی ایران با همکاری انجمن علمی کاردرمانی ایران و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی آبان ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است.

انتهای پیام

کد N1010253

وبگردی