آفتاب
یک فعال سیاسی :

نماینده مجلس باید حقوق ملت را باور داشته باشد

نماینده مجلس باید حقوق ملت را باور داشته باشد

یک فعال سیاسی اظهار کرد: نماینده مجلس باید توانایی تامین و حفظ حقوق ملت را در جریان وضع قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن داشته باشد.

جلیل سازگارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، درباره ویژگی ها و شاخصه های یک نماینده مطلوب مجلس گفت: نماینده مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را بر عهده دارد. این دو وظیفه اصلی نماینده در سوگندنامه نمایندگان در عنوان تامین حقوق ملت تجلی پیدا می‌کند. در فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت اشاره شده و نماینده هم سوگند یاد می‌کند که پاسدار حقوق مردم باشد پس در جریان قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون باید حقوق ملت در نظر گرفته شود.

وی افزود: آشنایی با حقوق ملت و باور به این حقوق اولین ویژگی یک نماینده محسوب می‌شود. اصول 19 تا 43 قانون اساسی حقوق ملت از جمله باور به آزادی های مصرح در قانون ، عدم تفتیش عقاید ، آزادی مطبوعات، توجه به حقوق اجتماعی،‌ امنیت، رفاه، آسایش، آزادی، مصونیت جان و مال و آبرو را نام برده است و نماینده مجلس باید پاسدار این حقوق باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه شجاعت ، حریت و آزادگی از دیگر ویژگی ای یک نماینده است خاطر نشان کرد: یک نماینده نباید این نگرانی را داشته باشد که اگر در روند وضع یک قانون مشارکت داشته باشد یا نطقی را بیان کند، با نهادهای حاکمیت وارد چالش می‌شود یا صلاحیت وی در دوره های بعدی تائید نمی شود . نماینده نباید در اجرای قانون و نظارت بر حسن اجرای قانون با محدودیت مواجه شود . البته نماینده هم نباید پرخاشگر باشد بلکه باید با استقلال رای ، شجاعت و منطق و دوری از محافظه کاری از حقوق ملت دفاع کند.

سازگار نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم باید حداقل آشنایی را با نماینده داشته باشند و نماینده هم در مسئولیت های قبلی خود در متن مردم زندگی کرده باشد افزود: نماینده باید از متن مردم برخاسته باشد نه اینکه فردی با انواع رانت و بصورت خلق الساعه، به مجلس برود. مردم باید با توانایی های نماینده آشنا باشند. از سویی افراد شناسنامه دار و شناخته شده کمتر تخلف می‌کنند زیرا مردم بر عملکرد آن‌ها نظارت دارند و آن‌ها را پیش از این آزموده اند. معتقدم یک نماینده باید دارای پایگاه اجتماعی بوده و نخبه حوزه و پایگاه خود باشد. مهم است که مردم و نماینده ازیکدیگر آشنایی کافی داشته باشند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اصل 84 قانون اساسی بیان می‌کند که هر نماینده در برابر تمام ملت مسؤول است گفت: نمایندگی یک مسئولیت ملی است پس نماینده باید با مسائل داخلی، منطقه ای و بین‌المللی حداقل آشنایی را داشته باشد زیرا وی قرار است درباره سرنوشت کشور تصمیم گیری کنند. نماینده در مجلس باید جایگاه ملی خود را در نظر بگیرد.

به گفته وی نماینده مجلس باید پیش از ورود به مجلس مسئولیت هایی را بر عهده داشته باشد تا از روند امور اجرایی و اداری کشور مطلع باشد . نماینده بی تجربه در مجلس یا سکوت کرده یا به توصیه دیگران عمل می‌کند، لذا نماینده باید از تجربه کاری برخوردار باشد.

این فعال سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: یک نماینده باید ویژگی های دیگری از جمله تقوا،‌ پرهیزکاری، پاکدستی ، سلامت نفس و اخلاق مداری را دارا باشد. نماینده باید اخلاق ملی و دینی جامعه ما را در گفتار و رفتار رعایت کند.

انتهای پیام

کد N1010103

وبگردی