آفتاب

اقدام مشترک اتحادیه اروپا و ژاپن در مورد وضعیت حقوق بشر کره‌شمالی

اقدام مشترک اتحادیه اروپا و ژاپن در مورد وضعیت حقوق بشر کره‌شمالی

ژاپن و اتحادیه اروپا با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن وضعیت حقوق بشر کره‌شمالی از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا پرونده این کشور را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش‌نویس این قطعنامه مجمع عمومی از شورای امنیت خواسته تا تحریم‌هایی را علیه "کسانی که مسئول اقدامات ناقض حقوق بشر در گزارش تفحص سال گذشته سازمان ملل بوده‌اند" اعمال کند.

مرزوکی داروسمن، گزارشگر ویژه حقوق بشر پیونگ یانگ در گزارش خود در کنار اشاره مجدد به اعدام‌ها، برخوردهای گسترده نامناسب با زندانیان سیاسی و محرومیت‌های اجتماعی در این کشور توجه خاصی به اردوگاه‌های کار اجباری کرده بود.

این پیش نویس، قاطعانه خواستار این شده تا به سرعت به نقض حقوق بشر در این کشور خاتمه داده، کمپ‌های زندانیان را تعطیل کرده و به ریشه‌های فرار مردم از این کشور رسیدگی کند.

مجمع عمومی 193 عضوی سازمان ملل انتظار می‌رود در ماه دسامبر این پیش نویس را به رای بگذارند.

وضعیت نابسامان حقوق بشر کره شمالی بیش از یک سال است که هدف حمله و انتقادات متعددی قرار می‌گیرد. در همیمن حال مجمع عمومی سازمان ملل سال گذشته نیز با صدور قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا پرونده این کشور را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع دهد؛ اما این شورا تاکنون به علت مخالفت‌های پکن به عنوان مهمترین متحد پیونگ یانگ نتوانسته دست به اقدامی در این زمینه بزند.

انتهای پیام

کد N1010046

وبگردی