آفتاب
لاوروف در پایان نشست وین:

سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین می کنند/ توافق بر سر آتش بس

سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین می کنند/ توافق بر سر آتش بس

وزیر خارجه سوریه با اشاره به توافق شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه در مورد اجرای آتش بس در این کشور تاکید کرد سرنوشت اسد را باید مردم سوریه تعیین کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست گفتگوهای سوریه در وین اعلام کرد: ما به توافق های مهمی دست پیدا کرده ایم. وی همچنین از توافق شرکت کنندگان در این نشست در خصوص نبرد با گروهک داعش و دیگر گروه های تروریستی خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی بشار اسد باید از قدرت کنار برود یا در قدرت باقی بماند تاکید کرد: سرنوشت بشار اسد را ملت سوریه تعیین می کنند. لاوروف افزود: در مذاکرات وین درباره سوریه با برقراری آتش بس در این کشور همزمان با اقدامات سیاسی توافق کردیم. ما در خصوص سرنوشت بشار اسد توافق نکردیم و این به مردم سوریه مربوط می شود.

وی با بیان این که طرفین خواستار جلوگیری از به قدرت رسیدن تروریست ها در سوریه هستند تاکید کرد: ما خواهان پایان یافتن رنج و مشکلات مردم سوریه هستیم و خواستان آنیم که از رسیدن تروریست ها به قدرت در این کشور جلوگیری شود.

این مقام روس یادآور شد: ما خواهان تداوم مبارزه با تروریسم هستیم و می خواهیم نام گروه های دیگری نیز وارد فهرست گروه های تروریستی شود. بر سر محافظت از یکپارچگی کشور سوریه توافق صورت گرفت..

لاوروف ابراز امیدواری کرد کشورهای خاورمیانه در پی برگزاری این گفتگوها، اعتماد بیشتری به یکدیگر پیدا کنند. وی گفت : مهم ترین چیزی که در گفتگوهای وین بر سر آن توافق صورت گرفت این است که گروه مذاکره کننده در وین، دولت و مخالفان سوریه را به انجام مذاکره و آغاز فرایند سیاسی فراخواند.

به گفته وی طرفین درباره اینکه همزمان با اجرای فرایند سیاسی در سوریه در این کشور آتش بس برقرار شود گفتگو کرده اند. با این حال وی تاکید کرد آتش بس شامل حال گروه های تروریستی نمی شود.

کد N1009588

وبگردی