آفتاب

موگرینی: نشست وین بسیار سازنده بود/ لاوروف:به توافق‌های مهمی دست یافتیم

موگرینی: نشست وین بسیار سازنده بود/ لاوروف:به توافق‌های مهمی دست یافتیم

تسنیم نوشت: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: ""این امیدواری وجود دارد که فرآیند سیاسی تحت نظر سازمان ملل آغاز شود و همه ما بار دیگر دور هم آییم."

فدریکا موگرینی، گفت:‌ "نشست بسیار بسیار طولانی و بسیار سازنده بود. ما به موضوعات مهمی که بر روی میز بود پرداختیم."

وی در ادامه تأکید کرد که مذاکره کنندگان به زمینه‌های مشترکی برای ادامه گفتگوها دست یافته‌اند.

موگرینی افزود: "این دیدار قطعا آسان نبود اما دیداری تاریخی بود. برای اولین بار تمام بازیگران دور میز جمع شدند و باید بگویم که فضا بسیار سازنده بود."

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "این امیدواری وجود دارد که فرآیند سیاسی تحت نظر سازمان ملل آغاز شود و همه ما بار دیگر دور هم آییم."

وزرای خارجه 15 کشور جهان و خاورمیانه مذاکرات برای دستیابی به فرآیند صلح در سوریه را پس از هفت ساعت و نیم مذاکره پایان دادند.

دور بعدی مذاکرات وین درباره سوریه قرار است دو هفته آینده برگزار شود.

یکی از مهمترین نشانه‌های افزایش تلاش‌های دیپلماتیک دعوت از ایران برای حضور در این نشست، چندین ماه پس از توافق تاریخی هسته‌ای بود. اما هنوز سخنی از حضور نمایندگان دولت سوریه و یا مخالفین آن در مذاکراتی که هدف آن پایان دادن به یک جنگ داخلی چهار ساله که جان ربع میلیون نفر را گرفته است، نیست.وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست وین گفت: سیاست آمریکا درباره سوریه تغییر نکرده است و نباید به داعش اجازه داد در سوریه حکومت ایجاد کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست وین گفت: سیاست آمریکا درباره سوریه تغییر نکرده است و نباید به داعش اجازه داد در سوریه حکومت ایجاد کند.

وی افزود: امکان باقی ماندن بشار اسد در قدرت وجود ندارد با این حال ما نیازمند گفتگو برای دستیابی به راه حل هستیم.

در همین حال، واحد مرکزی خبر به نقل از رویترز نوشت: 

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست گفتگوهای سوریه در وین اعلام کرد: «ما به توافق های مهمی دست پیدا کرده ایم.»

وی همچنین از توافق شرکت کنندگان در این نشست در خصوص نبرد با داعش و دیگر گروههای تروریستی خبر داد.

5252

کد N1009587

وبگردی