آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

امکان غلبه مواضع ایران بر مواضع برخی کشورهای مرتجع در مذاکرات وین

امکان غلبه مواضع ایران بر مواضع برخی کشورهای مرتجع در مذاکرات وین

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به مذاکرت صلح سوریه در وین گفت: امکان غلبه مواضع مبتنی بر ثبات ایران بر مواضع مبتنی بر بحران برخی بازیگران مرتجع منطقه در نشست مذاکرات صلح سوریه وجود دارد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مذاکرت صلح سوریه که در وین در حال برگزاری است، گفت: این مذاکرات پیش از آنکه متاثر از اوضاع باشد، متاثر شده است از چینش جدید قدرت و تعامل‌های بین‌المللی بر سر بحران‌های خاورمیانه.

وی افزوذ: در این چینش می‌بینیم بازیگرانی مانند ایران و روسیه عملا نقششان به رسمیت شناخته می‌شود و شاهد هستیم که آن دسته از کشورهایی که عدم حضورشان، حلقه مفقوده تحولات در عرصه مبادلات بین‌المللی بود، دعوت می‌شوند.

کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد: به طور طبیعی در گام اول نشست مذاکرات صلح سوریه همه چیز بستگی به این دارد که این ترکیب نامتجانس بین‌المللی چگونه می‌تواند بر سر تحمل متقابل یا تساهل نسبت به یکدیگر به توافق برسد.

وی با اشاره به چالش های میان طرف های مذاکره کننده، گفت: می‌بینیم که هر کدام از طرفین چالش‌های مختلفی با یکدیگر دارند، به عنوان مثال بخشی از این چالش‌ها، چالش‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان و بخشی دیگر مربوط به چالش‌های بین‌المللی میان روسیه و آمریکا و یا ایران و آمریکاست که چالش ها بر سر موضوع سوریه اثر می‌گذارد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که برخی طرف‌ها مانند سازمان ملل متحد و طرف‌های اروپایی بیشتر سعی دارند موضوع سوریه را نه از یک رقابت راهبردی بین قدرت‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای؛ بلکه از منظر نوعی تمرین برای هم‌نشینی بیشتر این کشورها در قالب حل بحران‌های منطقه‌ای ببینند و اتفاقا این موضوعی است که به نظر ایران هم نزدیک است.

وی افزود: ایران هدفش این است که به جای اینکه نوعی رقابت منطقه‌ای و بین‌المللی بر سر سوریه شکل بگیرد که از نتیجه آن هم چیزی عاید ملت سوریه نشود، با نشست و کنارهم مسائل منطقه‌ای را حل کرد، تمرینی که تا به حال امکان و تمرین شکل‌گیری آن حداقل از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سمت وجود نداشته است، لذا اعتقادم بر این است که خواست عمومی و افکار عمومی و رسانه‌ای در کشورهای غربی هم کمک کننده به همین راهکار است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امکان غلبه مواضع مبتنی بر ثبات ایران بر مواضع مبتنی بر بحران برخی بازیگران مرتجع منطقه در این نشست وجود دارد، گفت: این یک فضای خوبی است که می‌تواند هم منجر به تحکیم جایگاه بیشتر ایران در تحولات منطقه‌ای شود و هم اینکه راهکارهای سوریه را به سمت عملی‌تر شدن پیش ببرد، منتهی همه این شرایط بستگی به این است که گام اول را کشورها بردارند و گام اول نیز این است که این ترکیبی که تا به امروز تا متنجانس بوده، به نوعی این فضا را به یک حوزه همکاری مشترک برسانند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه فکر می‌کنم این نشست، نشست آخر نخواهد بود خاطرنشان کرد: دور اول مذاکرات چالشی است و بیشتر کشورها مواضع انتقادی خود را مطرح خواهند کرد اما در آینده نزدیک این کشورها بازهم دور یک میز خواهند نشست. یعنی طرفین در این نشست سعی می‌کنند مواضع انتقادی خود را مطرح کنند، ولی اگر این انتقادهای متقابل منجر به شکست مذاکرات نشود، در دوره‌های بعدی امکان رسیدن به توافق بیشتر خواهد بود.

 

کد N1009514

وبگردی