آفتاب

هشدار فرمانده نیروی دریایی چین به آمریکا

هشدار فرمانده نیروی دریایی چین به آمریکا

فرمانده نیروی دریایی چین به همتای آمریکایی خود ابلاغ کرد در صورتی که آمریکا به اقدامات "خطرناک و تحریک آمیز" خود در دریای چین جنوبی ادامه دهد، این خطر وجود دارد که با هر اتفاق کوچکی آتش جنگ در این منطقه روشن شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروی دریایی چین در بیانیه‌ای که امروز (جمعه) منتشر شد اعلام کرد دریاسالار وو شینگ‌لی، فرمانده نیروی دریایی چین در ویدئو کنفرانسی که روز پنجشنبه با دریاسالار جان ریچاردسون، رئیس عملیات دریایی آمریکا داشت، گفت: اگر آمریکا به همین شیوه به اقدامات خود در دریای چین جنوبی ادامه دهد، دولت چین هر اقدامی را که لازم باشد برای حمایت از حاکمیت ملی خود اتخاذ می‌کند.

شینگ‌لی در ادامه تاکید کرد: با این حال فضای بسیار گسترده‌ای برای همکاری میان نیروی دریایی دو کشور در دریای چین جنوبی وجود دارد.

مقامات چینی روز سه‌شنبه این هفته، عبور یک ناوشکن آمریکایی از نزدیکی یکی از جزایر در دریای مذکور را که بر سر مالکیت آن اختلاف نظر وجود دارد، محکوم کرده و این اقدام آمریکا را «غیرقانونی» دانستند. این ناوشکن آمریکایی که حامل موشک‌های هدایت شونده بود، وارد حریم 12 مایلی یکی از این جزایر شد.

اکنون آزادی دریانوردی به یکی از چالش‌های جدی برای چین که ادعای مالکیت بر جزایر منطقه را دارد، تبدیل شده است.

وزارت خارجه چین اعلام کرد: در هشدار به این کشتی آمریکایی، عبورش از این منطقه تهدیدی برای حاکمیت ملی چین عنوان شد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اشاره به اینکه ضمن هشدار به این کشتی در تمامی طول مسیرش در آبهای چین، این کشتی تحت تعقیب قرار گرفت، افزود: پکن به هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی هر کشوری قاطعانه پاسخ خواهد داد.

چین مدعی مالکیت بیشتر مناطق آبی دریای جنوبی و شرقی این کشور است، در حالی که دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا ادعاهای چین در خصوص مالکیت جزایر اسپارتلی، پاراسل و اسکاربورو را که غنی از منابع طبیعی هستند، رد می‌کنند.

چین هم‌چنین از اواخر سال 2013 طرح تبدیل صخره‌های مرجانی به جزایر مصنوعی را آغاز کرده است.

انتهای پیام

کد N1009329

وبگردی