آفتاب

یک فعال دانشجویی: آینده آل سعود رو به زوال است

یک فعال دانشجویی: آینده آل سعود رو به زوال است

یک عضو مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت : اقدامات عربستان در نزدیک شدن به طوایف یمن نتیجه عکس داد و مردم احساس کردند عربستان با مبالغ ناچیز توانسته بردگی و بندگی نانوشته‌ای را بر یمن تحمیل کند.

امین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: طی سالهای اخیر مردم یمن نسبت به عربستان سعودی و سیاست‌هایش بسیار نگران شدند و درواقع اقدامات عربستان در نزدیک شدن به طوایف یمن نتیجه عکس داد و مردم احساس کردند عربستان با مبالغ ناچیز توانسته سران قبایل و طوایف را به‌طرف خود بکشاند و یک بردگی و بندگی نانوشته‌ای را بر یمن تحمیل کند.

وی افزود : یمنی‌ها از نظر سابقه مدنیت و تاریخی خودشان را برتر نسبت به عربستان می‌دانند و معتقدند اساساً ریشه عربیت از یمن بوده و اگر قرار است ملتی تابع ملتی دیگر باشد شایسته است ملت عربستان تابع یمن شود نه اینکه یمن تابع عربستان شود، این مسئله به‌شدت فضای داخل یمن را علیه عربستان تحریک کرده و جنبش‌های اعتراضی علیه عربستان شکل داده و به‌ موازات آن گروه‌های وابسته به عربستان نظیر جریان اصلاح و همین‌طور خاندان الاحمر را به‌شدت تضعیف کرده است تا جایی که طی ماه‌های گذشته انصارالله و گروه‌های هم‌پیمان انصارالله بر کل یمن حاکمیت پیدا کردند و آخرین ریشه‌ها و رگه‌های ارتباطی عربستان با یمن قطع شد.

این فعال دانشجویی گفت : ورود سعودی ها در جنگ یمن همگی تلاش‌هایی است که سعودی‌ها انجام دادند برای این‌که کفه حامیان بقای سعودی در آمریکا تقویت شود. این یک بحث و نگاه خارج از سعودی در خصوص بقا یا عدم بقای آل‌سعود بود. از آن طرف در خود خاندان سلطنتی هم یک جنگ قدرت شدیدی وجود دارد برای این‌که چه‌کسی قدرت را به‌دست بگیرد. یعنی حاکم فعلی که شاه سلمان نیست، بلکه فرزندش و تیم اطراف او هستند. این‌ها حاکمان جدید هستند که به نوعی شورش کرده‌اند علیه کسانی‌که در طول چهار دهه گذشته حاکم بوده‌اند و همین مسئله موجب شده اختلافات درون خاندانی در آل سعود افزایش دو چندانی داشته باشد .

وی همچنین گفت : عربستان سعودی می خواهد یمن وابسته به این کشور باشد. نگاه عربستان به دیگر کشورهای حاشیه ی خلیج فارس نیز این گونه است. عربستان می خواهد رئیس همه کشورها باشد و همه مواضع این رژیم را دنبال کنند و تسلیم آن باشند. ده ها سال است که عربستان این سیاست را در یمن دنبال می کند. همه می دانند عربستان چه اقداماتی در یمن داشته است. عربستان یمن را ویران کرد و اجازه نداد این کشور به وحدت حقیقی خود برسد و توسعه یابد و یمنی ها به این مسئله اشاره می کنند.

اسدی در پایان در مورد آینده عربستان خاطر نشان کرد : آیندۀ آل‌سعود به این صورت است که هم بین آمریکایی‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد هم بین خود سعودی‌ها. آمریکایی‌ها دو نگاه کلی دارند. بخشی از آمریکایی‌ها معتقدند که آل‌سعود امکان بقا ندارد. ساختار استبدادی، مطلقه و غیرقابل دفاع با ارزش‌های آمریکا. یعنی با ارزش‌های آمریکایی مثلاً لیبرالیسم و دموکراسی سازگاری ندارد و حمایت از این رژیم برای آمریکا خیلی هزینه‌ساز است و آمریکایی‌ها دارند خیلی ضرر می‌دهند.

انتهای پیام

کد N1008721

وبگردی