آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

چطور از دروغ‌نویسی و دروغ‌گویی در خبر فاصله بگیریم؟

چطور از دروغ‌نویسی و دروغ‌گویی در خبر فاصله بگیریم؟

یک مدرس ارتباطات درباره‌ی لزوم پرهیز از دروغ‌گویی و دروغ‌نویسی در خبر با هدف جلب اعتماد مخاطب و بالا بردن اعتبار رسانه، با تاکید بر اینکه در کار خبر باید از سیاست فاصله گرفت، بیان کرد: کمی زمان می‌برد تا ما بتوانیم به سمتی برویم که در کشورمان بحث واقع‌نویسی را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم و از سیاست فاصله بگیریم.

طهمورث شیری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در ادامه‌ی مطلب بالا گفت: ما امسال همزمان با نمایشگاه مطبوعات، انتخابات را هم پیش‌رو داریم که خود به خود فضا را سیاسی می‌کند و این مزید بر علت می‌شود که روزنامه‌های مطرح ما وجه سیاسی‌شان بر سایر وجوه غلبه کند؛ براین اساس وقتی بحث سیاست در روزنامه‌نگاری مطرح می‌شود، کارکرد حزبی پیدا می‌کند و طبیعتا از رسالت‌های مدنظر خودشان کمی فاصله می‌گیرند و به رسانه‌هایی تبدیل می‌شوند که فقط به یکسری نیازها می‌توانند پاسخ دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طبیعتا بحث واقع‌نویسی هم در چنین شرایطی در اخبار رسانه‌ها کمرنگ‌تر می‌شود؛ چراکه وقتی ما به سیاست نگاه کنیم خود به خود کار کمی سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین تصورم این است که زمان می‌برد تا ما بتوانیم به سمتی برویم که در کشورمان بحث واقع‌نویسی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و از سیاست فاصله بگیریم تا مشکلاتی از قبیل عدم درست‌نویسی و صداقت در اخبار را نداشته باشیم.

موزه مطبوعات

دکتر شیری در بخشی دیگر از گفته‌هایش درباره‌ی لزوم راه‌اندازی موزه‌ای با عنوان «موزه مطبوعات» بیان کرد: تلاطمی که طی سال‌های گذشته بر بازار مطبوعات ایران حاکم بوده است، کار را کمی سخت‌تر می‌کند؛ در دهه‌های گذشته در حوزه مطبوعات دوران پر تلاطم و با فراز و نشیبی را داشته‌ایم و در حوزه نشر هم دوران کسادی را پشت سر گذاشته‌ایم. ضمن اینکه طی سالیان گذشته ما رسانه‌هایی را داشتیم که از لیست رسانه‌های خبری حذف و یا لغو امتیاز شده‌اند؛ در این شرایط، مطبوعات ما ظاهر خیلی مناسبی پیدا نمی‌کنند، بنابراین از آنجایی که «موزه مطبوعات» قرار است بیانگر تاریخ کامل مطبوعات ایران باشد، باید بتواند تمام تاریخ را حتی این گسست‌ها و انقطاع‌ها را هم در بربگیرد. برای مثال موزه مطبوعات باید بتواند نوسانات پیش آمده در حوزه نشر را هم پوشش دهد.

او با بیان اینکه منظورم از دوره گسست؛ دوره ای است که زمینه پیش آمده برای نشر مطبوعات به دلایلی نظیر مسائل مالی یا لغو امتیاز کم فروغ شده است، ادامه داد: به عنوان مثال ما در سال 1376 افزایش مطبوعات داشتیم ولی با توجه به اینکه در بخش مطبوعاتمان گسست نداشتیم، بهتر است برای بحث موزه مطبوعات نقطه عطف تاریخی تعیین کنیم؛ چراکه کلمه موزه کلمه‌ای است که نگاه تاریخی دارد به همین خاطر بحث موزه مطبوعات هم حتما اهمیت پیدا می‌کند که شامل چه بخش‌هایی خواهد بود.

این استاد ارتباطات در پایان و در تکمیل این بحث اظهار کرد: حتی شیوه نگارش فارسی در مطبوعات هم از جمله مواردی است که در موزه مطبوعات می‌تواند به نمایش دربیاید و ماکت نسبتا جالبی از این بخش ارائه شود، بنابراین موزه مطبوعات به شرطی که واقعیت‌ها در آن منعکس شود و سلیقه‌ای با آن برخورد نشود‌، خوب است و اتفاق خوبی را رقم خواهد زد اما اگر قرار است با آن گزینشی رفتار شود همان بهتر که برگزار نشود.

انتهای پیام

کد N1008643

وبگردی