آفتاب
نماینده مرودشت و ارسنجان در مجلس:

طرح نکاشت در محدوده کر و بختگان فارس اجرا شود

طرح نکاشت در محدوده کر و بختگان فارس اجرا شود

نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیدات زیست‌محیطی ناشی از خشک شدن کامل بختگان، لزوم اجرایی شدن طرح نکاشت با هدف احیای این دریاچه را مورد تاکید قرا رداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، محمدمهدی برومندی که در جلسه دیدار وزیرجهادکشاورزی با تشکل‌های کشاورزی فارس سخن می‌گفت، به طرح مسائل و مشکلات موجود در استان و مطالبات کشاورزان از دولت پرداخت.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای جبران افت منابع آب زیرزمینی طی 10 سال گذشته، نیازمند 55 هزار میلی‌متر بارندگی طی 10 سال هستیم.

محمدمهدی برومندی گفت: از طریق 80 هزار حلقه چاه در فارس سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیرزمینی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال شاهد 5.5 متر افت منابع آب زیرزمینی بوده‌ایم به این معنا که طی 10 سال خشکسالی، 55 متر افت منابع آب زیرزمینی حادث شده است که برای جبران آن نیازمند بارانی به مقیاس هزار میلی‌متر هستیم تا ظرف مدت 10 سال به وضعیت 10 سال قبل بازگردیم!

برومندی با اشاره به پرداخت‌ نشدن یارانه‌های تولیدکنندگان گوشت و شیر، تصریح کرد: امروز مکانیزم‌ها در دست کارخانه‌داران است و کارخانه بار میکروبی شیر دامدار را تعیین می‌کند و مرجع دوم و سومی هم وجود ندارد.

او قیمت محصولات تولیدی توسط کشاورزان را متناسب با هزینه‌های این بخش ندانست و مدعی شد که به فرض فروش تمام محصولات تولیدی، باز هم کشاورزان و باغ‌داران متضرر می‌شوند.

برومندی با بیان اینکه سهم صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور روسیه که در همسایگی ایران قرار دارد، کمتر از 0.3 درصد است، گفت: ما باید با صادرات بازار را کنترل کنیم نه اینکه با فشار به تولید کننده از تولید محصولات زراعی باغی ممانعت به‌عمل آید.

وی بیمه محصولات کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات فعالان بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: هنوز خسارت‌های کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت نشده و این صندوق همواره به‌دنبال راهکاری است که یا محصولات را بیمه نکند یا از پرداخت خسارت سرباز بزند.

برومندی با ابراز این عقیده که اعتماد کشاورزان هر روز نسبت به صندوق بیمه کمتر می‌شود، گفت: در شهرستان‌های مرودشت، خرامه و ارسنجان مردم تنها از طریق کشاورزی معیشت خود را تامین می‌کنند در حالیکه امروز بخش اعظمی از چاه‌ها خشک شده و راه معیشت مردم سخت شده است.

نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد که در بسیاری از روستاهای این شهرستان‌ها مردم تنها با یارانه امرار معاش می‌کنند.

وی نسبت به خطراتی که دریاچه خشک شده بختگان محیط زیست و مردم را تهدید می‌کند، هشدار داد و گفت: طی سال‌های متمادی آلودگی‌های شیمیایی از طریق پتروشیمی وارد رودخانه کر و به دریاچه بختگان منتقل شده است.

برومند اضافه کرد که پس از خشک شدن دریاچه بختگان، این مواد سمی که در بستر دریاچه رسوب کرده، محیط زیست و جامعه انسانی را تهدید می‌کند.

او راهکار حل این مشکل را اجرایی کردن طرح نکاشت در محدوده رودخانه کر و دریاچه بختگان با حمایت دولت از کشاورزان این مناطق و پرداخت یارانه مناسب عنوان کرد و گفت: باید طرح نکاشت برای چند سال اجرا شود تا با احیای بختگان، خطرات موجود را از بین ببریم.

برومند هزینه این اقدام را برای دولت سالانه 200 تا 300 میلیارد تومان عنوان و در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز به‌واسطه خشکسالی هیچ یک از کشاورزان استان فارس قادر به بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها نیستند لذا باید طی بخشنامه‌ای، مسئله برای بانک‌ها تبیین شود.

انتهای پیام

کد N1008382

وبگردی