آفتاب

سارکوزی: اروپا از انزوای روسیه دست بردارد/رفتن اسد نباید پیش‌شرط باشد

سارکوزی: اروپا از انزوای روسیه دست بردارد/رفتن اسد نباید پیش‌شرط باشد

به گفته رئیس‌جمهور سابق فرانسه، کشورهای اروپایی از جمله پاریس باید گفت‌وگوهای خود با روسیه را افزایش دهند، نه اینکه دست به انزوای مسکو بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه امروز (پنج‌شنبه) در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد.

سارکوزی خطاب به دانشجویان دانشگاه امگیموی روسیه گفت: انزوای روسیه هیچ مفهومی ندارد. ما باید با روسیه مذاکره کنیم؛ خصوصا زمانی که با آن اختلاف‌نظر داریم. کشورهای اروپایی از جمله فرانسه باید گفت‌وگوهای خود با روسیه را افزایش دهند، نه اینکه دست به انزوای مسکو بزنند.

وی افزود: این گفت‌وگو همیشه آسان نیست چرا که نیازمند احترام و تلاش برای کنار گذاشتن کلیشه‌ها و تصورات قالبی است. امروز روابط میان اروپا و روسیه به بوته آزمایش گذاشته شده است. منطق رویارویی بار دیگر آغاز شده و ما نباید وارد آن شویم بلکه باید آن را با منطق احیای روابط حسنه و همکاری جایگزین کنیم.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه گفت: لازم است که روسیه در حل چالش‌هایی که جهان هم‌اکنون با آن مواجه است، مشارکت کند. حضور روسیه ضروری است. بدون روسیه نمی‌توان چالش‌های کنونی جهان را حل کرد. آنهایی که نقش روسیه را فراموش کرده‌اند، اشتباه می‌کنند اما فرانسه نقش مسکو را فراموش نکرده است.

وی افزود: مقدر است که روسیه یک قدرت بزرگ باشد و نه یک قدرت منطقه‌ای. همین مسوولیت بیشتری برای آنها به همراه دارد تا احترام به قوانین بین‌المللی و انتخاب مذاکره را ارتقا دهند. از سوی دیگر کنار رفتن اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) از قدرت نباید پیش‌نیازی برای آغاز مذاکرات آشتی باشد. ما نباید منتظر شویم که اسد برود و بعد روند سازش را شروع کنیم. این نباید پیش‌شرط باشد. از طرف دیگر یک راه‌حل سیاسی بدون مشارکت تمام طرفین امکان‌پذیر نیست. من متقاعد شده‌ام که فردی که مسوول مرگ 250 هزار تن است نمی‌تواند در آینده سیاسی کشورش باشد. وی در مقطع زمانی خاصی در آینده از قدرت می‌رود.

انتهای پیام

کد N1008317

وبگردی