آفتاب
جان کری مدعی شد:

تلاش دیپلماتیک آمریکا برای عبور از جهنمی به نام بحران سوریه

تلاش دیپلماتیک آمریکا برای عبور از جهنمی به نام بحران سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا درگیری های جاری در سطح خاورمیانه را تهدیدی برای منافع آمریکا توصیف کرده و مدعی شد که برای پایان دادن به بحران سوریه از هیچ تلاش دیپلماتیکی فرگذار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالم پست، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری نشست وین که با هدف حل و فصل بحران سوریه برگزار می شود، مدعی شد: واشنگتن هم زمان با افزایش حمایت از معارضین سوری تلاش های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جهنمی که در سوریه به راه افتاده، تشدید خواهد کرد.

وی طی اظهاراتی علیرغم کاهش وابستگی آمریکا به منابع انرژی خاورمیانه از افزایش مشارکت واشنگتن در این منطقه استراتژیک سخن گفته و تاکید کرد: درگیری های  جاری در سوریه، عراق و سرزمین های اشغالی را می توان تهدیدی برای منافع آمریکا و ابزاری برای شعله ور کردن احساسات ضد آمریکایی در داخل و خارج از این کشور تلقی کرد.

وی در ادامه مدعی شد: ایالات متحده آمریکا در حال حاضر از بهترین فرصت برای خاتمه دادن به بحران ۴ ساله سوریه برخوردار است. دست و پنجه نرم کردن با چالشی که امروز در سوریه با آن مواجه هستیم به مثابه یافتن راهی برای خروج از جهنم است.  

از سوی دیگر، کری از افزایش حمایت آمریکا از معارضین مستقر در شمال سوریه به بهانه مبارزه با داعش سخن گفت حال آنکه تلاش های اخیر واشنگتن برای آموزش و تجهیز آنها در خارج از مرزهای سوریه با شکست مواجه شده و وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر به اعزام نیروی ویژه به داخل خاک سوریه برای حمایت از معارضین می اندیشد.

در هر صورت کری که خود را آماده حضور در نشستی می کند که  قرار است امروز پنجشنبه به وقت محلی برگزار شود، بار دیگر ادعا کرد: در نهایت، هیچ راه حلی به غیر از انتقال قدرت که موجب به حاشیه راندن «بشار اسد» و تقویت اتحاد گروه های سوری علیه افراط گرایی شود، به مبارزه علیه داعش کمک نخواهد کرد.

لازم به یادآوری است که ایران نیز برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ در مذاکراتی که با هدف حل و فصل مناقشات این کشور انجام می گیرد حضور خواهد داشت.

تا کنون، کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و آمریکا از حضور ایران در نشست وین استقبال کرده اند.

کد N1007865

وبگردی