آفتاب
نشست بی نتیجه نواز شریف و اوباما؛

آمریکا و پاکستان درباره هند و افغانستان به توافق نرسیدند

آمریکا و پاکستان درباره هند و افغانستان به توافق نرسیدند

«اوباما» و «نوازشریف» برای حل مسائل هند و پاکستان وهمچنین مسئله افغانستان به توافق نرسیدند.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «داون»، «نواز شریف» نخست‌ وزیر پاکستان هفته گذشته با امید بهبود روابط به آمریکا سفر کرد اما در این سفر برای حل مسائل منطقه‌ ای دستاورد چندانی حاصل نکرد.

 «واشنگتن تایمز» نیز دراین باره نوشت: پس از مذاکرات چهار روزه نخست‌ وزیر پاکستان در آمریکا، بهترین جمله برای بیان نتیجه مذاکرات این جمله است: «ما برای توافق نکردن به توافق رسیدیم»

 جمعه شب و پس از بازگشت «نواز شریف» از آمریکا با وجود مذاکرات چهار روزه نخست‌ وزیر پاکستان با مقامات «واشنگتن» اختلافات دو کشور بر سر مسائلی همچون مسئله امنیت درافغانستان، درگیری های هند و پاکستان و اختلافات بر سر تهدیدات هسته‌ ای در جنوب آسیا همچنان به جای خود باقی ماند و به نظر می‌رسد که دو کشور در مورد مسائل پاکستان و هند و همچنین مسئله افغانستان به توافق نرسیده‌اند.

اما برخی کارشناسان براین باورند که به دلیل اینکه مشکلات مطرح جزء مسائل امنیتی است بنابراین، احتمال مذاکره «واشنگتن» با «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان در ماه آینده وجود دارد.

 تصورعمومی در «واشنگتن» آن است که دولت پاکستان هیچ کنترلی بر امور امنیتی این کشور ندارد.

 اما از اظهارات مقامات واشنگتن پس ازبازگشت «نوازشریف» می توان دریافت که آمریکا نگاه خود را بار دیگر بر شبکه تروریستی «حقانی» پاکستان متمرکز کرده است که همچنان در خاک افغانستان به فعالیت های خود ادامه  می دهد.

 در این راستا مقامات «واشنگتن» بیان داشتند: پاکستان می‌تواند برای جلوگیری از فعالیت شبکه «حقانی» اقداماتی انجام دهد اما از چنین کاری امتناع می‌کند.

از دیگر سو «نواز شریف» و مشاوران وی تأکید کردند که «اسلام‌آباد» تمام تلاش خود را در راستای مبارزه با تروریسم انجام می دهد.

  نکته دیگری که در این سفر قابل ذکر است این است که مقامات پاکستانی قبل از سفر «نوازشریف» به آمریکا گفته بودند که بیشترین نگرانی «اسلام‌آباد» از ادامه تنش‌های مرزی با هند است.

«نواز شریف»  نیز در دیدار با مقامات «واشنگتن» یادآور شد که پس از ناکامی مذاکرات دوجانبه هند و پاکستان، جایی برای طرف سوم در مذاکرات دو کشور برای پایان اختلافات از جمله مسئله کشمیر وجود دارد.

 در جواب این گفته «نواز شریف» مقامات آمریکایی یاد آوری کردند که موضع آنها برای حل مسئله کشمیر هیچ تغییری نکرده است و آنها همچنان به حل این مسئله از طریق گفتگوهای دوجانبه هند و پاکستان معتقدند و در صورت پذیرفتن هند، مقامات «واشنگتن»  نیز در این زمینه همکاری خواهند کرد.

 « مارک تونز» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بیان داشت: که هند و پاکستان باید از طریق گفتگوهای دوجانبه مسائل امنیتی خود را حل کنند.

 همچنین «اریک شولتر» سخنگوی کاخ سفید در این مورد گفت: پاکستان روابط با هند را برای آینده خود بااهمیت می‌داند و روابط دو کشور برای ثبات منطقه نیز مهم است.

علاوه براین در این سفر مقامات آمریکایی از پاکستان خواستند تا برنامه هسته ای خود رامحدود کند چرا پاکستان از مدت ها قبل سلاح های هسته ای فراوانی را نزد خود نگهداری کرده است.

در پاسخ به این گفته مقامات آمریکایی دولت پاکستان از «واشنگن» خواست تا به عدم رعایت مساوات در مورد  برنامه سلاح های اتمی هند و پاکستان توجه بیشتری کند.

 همچنین «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در این راستا روزجمعه خطاب به اتاق فکر آمریکا بیان داشت که در جواب این عدم رعایت مساوات آمریکا بین کشورهای آسیای جنوبی « اسلام آباد» نیز برای بهبود سلاح های اتمی تلاش خود را بیش از پیش خواهد کرد.

کد N1007237

وبگردی