آفتاب

تحقیق و پژوهش چه سهمی از تولید ناخالص داخلی دارند؟

تحقیق و پژوهش چه سهمی از تولید ناخالص داخلی دارند؟

ایرنا نوشت:در تاریخ کشور پرداخت یک درصد اعتبار بودجه به پژوهش توسعه سابقه ندارد در حالی که باید یک تا دو درصد از اعتبارات هزینه ای بودجه برای پژوهش تحقق پیدا کند.

رئیس تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سهم 0.47 درصدی تحقیقات و پژوهش از تولید ناخالص داخلی خبر داد.

بهزاد قره یاضی در همایش نقش انجمن های علمی در برنامه ششم توسعه که شب گذشته با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس شورای انجمن های علمی ایران برگزار شد، درباره اعتبارات تحقیق و پژوهش در کشور، افزود: در تاریخ کشور پرداخت یک درصد اعتبار بودجه به پژوهش توسعه سابقه ندارد در حالی که باید یک تا دو درصد از اعتبارات هزینه ای بودجه برای پژوهش تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: البته نمی توان از پول نفت به این موضوع اختصاص داد و بخش خصوصی باید در این راستا حرکت کند که البته نیاز به فرهنگ سازی دارد. آرزو داریم که اعتبار مستقل به انجمن های علمی اختصاص یابد زیرا این انجمن ها با رفتن دولت ها نظرات خود را تغییر نمی دهد و تضمین شده است.

قره یاضی با بیان اینکه، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی رویکرد مناسبی به حوزه تحقیق، توسعه و پژوهش دارد، اظهار داشت: نگاه دولت ها به علم و فناوری متفاوت بوده و با احیای سازمان مدیریت موضوع علم و فناوری و برنامه ریزی ارتقا یافته به نحوی که در حال حاضر برای پژوهش و فناوری امور مستقل تشکیل شده که گام بزرگی در این راستا تلقی می شود.

قره یاضی با بیان اینکه مطالبه گری در حوزه علم و توسعه با احیای سازمان مدیریت افزایش یافته است، افزود: رویکرد این سازمان در بخش علم و توسعه از منویات مقام معظم رهبری بوده که باید به مطالبه از دولت درآید و مسئولان پیگیری کنند.

این مقام مسوول در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یکی از محورهای برنامه ششم توسعه علم و فناوری است،ادامه داد: میزان مطالبه گری تا کنون از سوی انجمن های علمی کم بوده و این انجمن های سیاسی نبوده اند.

قره یاضی با اشاره به هشدار به حق مقام معظم رهبری در نامه به دولت در راستای الزامات برجام، گفت: در این نامه تصریح شد که دولت مراقبت کند تا واردات کالاهای مصرفی به ویژه از آمریکا زیاد انجام نشود زیرا این امر می تواند تهدید باشد و انجمن ها نسبت به این مباحث باید نقش فعال داشته باشند و برای توسعه و شرایط پس از برجام برنامه ارائه شود. 

3535

کد N1006820

وبگردی