آفتاب
جان کربی:

حاضریم با ایران در مورد سوریه نشست دو جانبه برگزار کنیم

حاضریم با ایران در مورد سوریه نشست دو جانبه برگزار کنیم

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه نشست وین برای مذاکرات صلح سوریه گفت برگزاری نشست های دو جانبه با ایران اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا از ایران برای شرکت در نشست بررسی روند مذاکرات صلح در سوریه که قرار است در شهر وین اتریش برگزار شود دعوت کرد.

در همین راستا جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت کشورش حاضر است برای تسریع روند مذاکرات صلح در سوریه نشست های دو جانبه با ایران داشته باشد.

وی گفت: هنوز تاریخ مشخصی برای این نشست مشخص نشده است ولی اطمینان داریم که بدون ایران مذاکرات صلح در سوریه امکان پذیر نخواهد بود.

کربی افزود: درباره آینده سیاسی سوریه و دولت انتقالی این کشور و همچنین جایگاه بشار اسد در دولت انتقالی هیچ چیز معلوم نیست. کربی با بیان این که هنوز اختلافات زیادی وجود دارد و ارائه جزئیات بیشتر در زمان کنونی نیز منطقی نیست تاکید کرد: ولی این مسئله واضح است که باید نشست هایی با ایران در این باره برگزار شود.

این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که ایران تاکنون در نشست‌ها و مذاکرات مربوط به سوریه که با حضور آمریکا برگزار شده حضور نداشته است.

گزارش ها همچنین حاکی است که عربستان با نقش آفرینی ایران درباره آینده سوریه به شدت مخالفت است. با این حال دولت آمریکا بارها از کمک همه کشورها، از جمله ایران، به حل بحران سوریه استقبال کرده است.

تهران از حامیان اصلی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است و در حمایت از وی برای مقابله با شورشیان، مستشاران نظامی به سوریه اعزام کرده است. این در حالی است که غرب و عربستان می‌گویند بشار اسد نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد.

بر پایه آمارهای مجامع بین‌المللی در جنگ داخلی چهار ساله سوریه تاکنون ۲۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر آواره شده‌اند.

کد N1006417

وبگردی