آفتاب

ادامه اختلاف‌نظرها بر سر جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا

ادامه اختلاف‌نظرها بر سر جابجایی پایگاه آمریکا در اوکیناوا

دولت توکیو امروز (سه‌شنبه) اقدامات مقام‌های اوکیناوا در رابطه با توقف برنامه‌ جنجالی جابجایی پایگاه آمریکایی در این جزیره را ناکام گذاشت که تازه‌ترین جنگ دولت مرکزی با ساکنان این جزیزه ناراضی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشنهاد جابجایی پایگاه هوایی "فوتنما" که برای اولین بار در 1996 مطرح شد، باعث خشم ساکنان این منطقه شده است. اوایل ماه جاری میلادی تاکه‌شی اوناگا، استاندار اوکیناوا پیشنهاد مربوط به ساخت و کار بر روی پایگاه مذکور در منتهی علیه جنوب این جزیره را رد کرد، اما وزیر زیر ساخت ژاپن پس از نشست امروز کابینه دولت گفت: ما تصمیم گرفتیم تا این پیشنهاد استاندار اوکیناوا را رد کنیم.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت توکیو نیز امروز اعلام کرد، تصمیم استاندار اوکیناوا در توقف ساخت و سازها برای پایگاه نظامی آمریکا بی پایه و اساس است. وی ادامه داد: دولت ملی ژاپن بهترین تصمیم را گرفته است تا خطرات مربوط به پایگاه هوایی را از بین ببرد. بنابراین، این پایگاه قرار است به منتهی علیه جنوب این جزیره منتقل شود که سکنه زیادی ندارد.

هم توکیو و هم واشنگتن از این پیشنهاد حمایت کرده و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفته است که این تنها راه‌حل است. رسانه‌های محلی گزارش دادند که مقام‌های اوکیناوا به دنبال اقدامی حقوقی برای توقف این برنامه هستند. مخالفان این طرح می‌گویند انتقال این پایگاه نظامی به منطقه "هنوکو" که منطقه بکر طبیعی است، به شدت باعث تخریب طبیعت و محیط زیست و صخره‌های مرجانی اطراف می‌شود. یک فعال محیط‌زیست در ژاپن در این باره گفت: «این تصمیم توهین به مردمی است که به سختی کار می‌کنند ولی صدایشان شنیده نمی‌شود.»

بسیاری از شهروندان اوکیناوا می‌خواهند که این پایگاه هوایی آمریکا برای همیشه از جزیره آنها جمع شود. آنها معتقدند که جابجایی این پایگاه به محیط زیست لطمه می‌زند و در این پایگاه جرایم و حوادثی رخ می‌دهد. فرماندار اوکیناوا در ماه مارس دستور توقف کار جابجایی پایگاه را صادر کرده بود اما دولت مرکزی آن را ملغی کرد.

انتهای پیام

کد N1006136

وبگردی