آفتاب

رزمایش ناتو در 1983 شوروی را در آستانه حمله هسته‌ای قرار داده بود

رزمایش ناتو در 1983 شوروی را در آستانه حمله هسته‌ای قرار داده بود

براساس سندی که اخیراً از حالت محرمانه خارج شده، آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف ناتو در سال 1983 به شکلی غیرعمدی جهان را در آستانه جنگ هسته‌ای با اتحاد جماهیر شوروی قرار دادند و مقام‌های آمریکایی آن زمان جدی بودن این احتمال را دست‌کم گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اتفاق در جریان دوره‌ای رخ داد که تاریخدانان از آن به عنوان دوره «رعب از جنگ» در اوج جنگ سرد یاد می‌کنند.

این دوره مربوط به زمانی است که اتحاد جماهیر شوروی نسبت به حمله هسته‌ای آمریکا و هم‌پیمانانش در ناتو بسیار نگران بود. در این دوران و در نوامبر سال 1983 ناتو اقدام به اجرای یک رزمایش 10 روزه به نام رزمایش «کماندار ماهر» کرد که در آن نیروهای کشورهای ناتو در سراسر غرب اروپا شرکت کردند.

براساس یک بررسی اطلاعاتی محرمانه که در سال 1990 انجام شده و در ماه جاری میلادی از حالت محرمانه خارج شد، کرملین در واکنش به این رزمایش تدابیر نظامی و اطلاعاتی فوق‌العاده به کار گرفت.

این رزمایش به ویژه نیروهای هوایی شوروی در آلمان و لهستان را در حالت آماده‌باش فوق‌العاده قرار دارد و موجب افزایش پروازهای شناسایی از سوی نیروهای شوروی شد. براساس این بررسی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا خطر جنگ با شوروی را به اندازه کافی جدی نگرفته بودند. آنها و همچنین سیاستگذاران غربی اقدامات شوروی را در راستای تلاش‌های تبلیغاتی ارزیابی می‌کردند. تاریخدانان چندی بعد متوجه شدند که مسکو حقیقتاً نگران بوده که این رزمایش جبهه‌ای به منظور دست زدن به حمله پیشدستانه است.

این بررسی که از سوی کمیته مشاوره اطلاعاتی خارجی رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، تصریح کرد: در سال 1983 ما به شکل غیرعمدی روابط خود با اتحاد شوروی را در آستانه انفجار قرار دادیم.

براساس این ارزیابی، جامعه اطلاعاتی آمریکا چند سال طول کشید تا متوجه شود خطر وقوع این جنگ واقعی بوده است. در این گزارش عنوان شد که مقام‌های اطلاعاتی ارزیابی‌هایی درخصوص اقدامات و رفتارهای شوروی به رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا دادند که خطرات علیه آمریکا را دست‌کم گرفته بود. این بررسی ماه جاری میلادی به دنبال درخواست بایگانی امنیت ملی آمریکا وابسته به دانشگاه جورج واشنگتن از حالت محرمانه خارج شد.

انتهای پیام

کد N1005910

وبگردی