آفتاب

نگذاریم سنبل آبی مهمان همیشگی تالاب انزلی شود

نگذاریم سنبل آبی مهمان همیشگی تالاب انزلی شود

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با شعار «نگذاریم گیاه مهاجم سنبل آبی مانند آزولا مهمان همیشگی تالاب شود» پاکسازی این گیاه را از تالاب آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، محمدپور امروز در جلسه محیط زیست گیلان درباره وضعیت گیاه مزاحم سنبل آبی در منابع آبی گیلان گفت: این گیاه، گیاه آبزی شناور و بومی کشورهای آمریکای جنوبی، خاص برزیل و اکوادور است و به دلیل داشتن گل‌ها و برگ‌های گوشتی زیبا، به عنوان یک گیاه زینتی جهت نگهداری در استخرها و حوض‌های خانگی به اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران وارد شده است.

وی اضافه کرد: این گیاه آبزی از دو تا سه سال پیش در استخر عینک رشت دیده شده بود، اما اخیرا در بخش‌هایی از تالاب بین‌المللی انزلی نیز مشاهده شده است.

محمدپور با بیان اینکه سنبل آبی اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی را تهدید می‌کند، گفت: از جمله این تهدیدات می‌توان به حذف و نابودی گیاهان بومی، تسریع در روند خشک شدن تالاب ، رسوب‌گیری و کاهش عمق تالاب، کاهش سطح پهنه‌های آبی تالاب، اختلال در حیات ماهیان و اختلال در تردد قایق‌های موتوری و پارویی اشاره کرد. این اداره کل با همراهی کارشناسان، محیط بانان و جوامع محلی، با شعار «نگذاریم گیاه مهاجم سنبل آبی مانند آزولا مهمان همیشگی تالاب شود» شروع به پاکسازی تالاب کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه دو راه پیش روی داریم که یک راه، جمع‌آوری و معدوم سازی و دیگری آگاه‌سازی و جلوگیری از ورود این گیاه به تالاب است، تصریح کرد: تاکنون بیش از 70 درصد از بخش مرکزی و بیش از 50 درصد از منطقه حفاظت شده سیاه‌کیشم پاکسازی شده است.

وی پیش بینی کرد که تا اواسط آبان، کل حوضه تالاب از این گیاه پاکسازی شود و روند پایش و جمع‌آوری این گیاه تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N1005871

وبگردی