آفتاب

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت پسر قذافی و مسئولان برجسته نظام سابق لیبی

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت پسر قذافی و مسئولان برجسته نظام سابق لیبی

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که خشونت‌هایی در حق پسر معمر قذافی و تعدادی از مسئولان برجسته نظام وی در زندان‌ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت ارم نیوز، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که نابسامان شدن اوضاع امنیتی و فروپاشی نظام قدرت دادگاه عالی را برای بی‌طرفی و استقلال در محاکمه از بین می‌برد.

ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است، از زمانی که از نیجر به لیبی تحویل داده شده است، در سلول انفرادی در زندان الهضبة به سر می‌برد و سلول وی هیچ پنجره‌ای ندارد، اما در آن یک پنکه است و ارتباطی با بازداشت شدگان دیگر ندارد،‌ همانطور که ملاقات‌های خانوادگی نمی‌تواند داشته باشد، اما به وی اجازه داده می‌شود تا در مناسبت‌هایی با حضور نگهبانان با آنها تماس تلفنی داشته باشد.

وی افزود که به دلیل دو عمل جراحی و همچنین از تنگی نفس رنج می‌برد و در زندان الهضبه که در حبس به سر می‌برد، مورد درمان قرار گرفت.

ساره لیا واتسن، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر در پاسخ به این اظهارات گفت: دادگاه عالی باید به ادعاهای متهمان و وکلای مدافع آنها مبنی بر وقوع نقض‌هایی در حق آنها پاسخ دهد، دادگاه کیفری باید تمامی حقوق ساعدی قذافی را تضمین کند.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرده است که دفتر دادستان کل باید در مورد بدرفتاری با ساعدی قذافی و دیگر بازداشت شدگان در الهضبه تحقیقاتی را به عمل آورد و نتایج را به صورت علنی منتشر سازد و عاملان نقض‌ها و خشونت‌ها را بازخواست کند.

از میان محکومان به اعدام، سیف الاسلام، پسر معمر قذافی و عبدالله السنوسی، مدیر سازمان اطلاعات سابق و البغدادی المحمودی، آخرین نخست‌وزیر معمر قذافی به دلیل دست داشتن در سرکوب انتفاضه 17 فوریه هستند.

السنوسی نیز در گفتگویی با دیده بان حقوق بشر خواهان محاکمه مجدد خود توسط دادگاه کیفری شد.

دیده بان حقوق بشر همچنین دیداری با البغدادی المحمودی داشته است که وی در این دیدار تاکید کرده است که در دوره بازجویی هیچ وکیلی نداشته است و دادستانی وی را تهدید و در هنگام بازجویی شکنجه کرده است و چهار بار با برق مورد شکنجه قرار گرفته است.

همچنین یکی از وکلای این متهمان گفته است که از سوی گروه‌های مسلح به دلیل دفاع از مسئولان سابق تهدید شده است.

انتهای پیام

کد N1005816

وبگردی