آفتاب
/هنرمندان پیشکسوت در ایسنا/

افتخار تمام اولاد تاریخ به هنرمندان است/هنوز از پا نیفتاده‌ایم

افتخار تمام اولاد تاریخ به هنرمندان است/هنوز از پا نیفتاده‌ایم

گروهی از هنرمندان پیشکسوت، با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران درباره مشکلات و مطالبات‌شان سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ابتدای این نشست سیدعباس عظیمی - مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت - با اشاره به ارتباط این موسسه با رسانه‌ها در سال‌های گذشته، اظهار کرد: ما در طول دو - سه سالی که از فعالیت موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌گذرد، با رسانه‌ها مشارکت داشته و نتایج مطلوبی در این ارتباط کسب کرده‌ایم. بعضی رسانه‌ها کم‌رنگ، بعضی پررنگ و برخی دیگر نیز با وجود انتظارهای ما که تا جایی همراه بودند، بعدها در جهت عکس حرکت کردند و انتقاداتی را به این موسسه وارد کردند. البته ایسنا با مدیریت آقای متقیان، جزو خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی است که محبت خاصی نسبت به این موسسه داشته است.

او ادامه داد: کارهایی که ما در موسسه انجام می‌دهیم در راستای بالا بردن روحیه هنرمندان پیشکسوت است تا آن‌ها کمتر گوشه‌نشین باشند و در وضعیتی که ممکن است دچار رکود کاری باشند، سعی می‌کنیم روحیه آن‌ها را بالا ببریم. اگر این فعالیت‌ها در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند، تأثیری چند برابر خواهد داشت. برخی از این فعالیت‌ها عیادت از هنرمندان بیمار در بیمارستان و ملاقات با آن‌ها در خانه است. برخی کارها هم به‌خاطر حفظ حرمت هنرمندان، به‌صورت محرمانه انجام می‌شود و سعی می‌کنیم به هیچ عنوان درباره‌ی آن‌ها اطلاع‌رسانی نکنیم. حتی موردی داشتیم که فرزند یک پیشکسوت پس از درگذشت هنرمند، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که موسسه هنرمندان پیشکسوت هیچ کمکی به آن‌ها نکرده است. در حالی که اطلاع‌رسانی نکردن ما به‌خاطر حفظ حرمت همان هنرمند بوده است.

عظیمی همچنین بیان کرد: سال گذشته، در نمایشگاه مطبوعات از روزنامه‌های اطلاعات و مردم‌سالاری به‌خاطر ارتباط خوب‌شان با موسسه قدردانی کردیم و علاقه‌مندیم به بهانه‌های مختلف در خبرگزاری‌ها و دفاتر روزنامه‌ها حضور پیدا کنیم تا فرصتی باشد برای طرح مسائل و مشکلاتی که به هنرمندان این مملکت مربوط است. موسسه هنرمندان پیشکسوت با حمایت هنرمندان و اعضای خود، سریع‌تر از آنچه انتظار داشتیم رشد کرده است. ما از منفی شروع کردیم و یادم هست در ابتدای کار، حتی یک مکان هم برای موسسه نداشتیم. با همین حمایت‌ها بوده که یک احساس تعلق خاطری در هنرمندان نسبت به موسسه وجود دارد. آن‌ها مالکان اصلی این موسسه هستند.

در بخش دیگری از این نشست، علی متقیان - مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - با تشکر از حضور هنرمندان پیشکسوت در ایسنا، اظهار کرد: خوشحالم امروز میزبان بزرگان و عزیزانی هستیم که با هنر خود در دلِ یکایک افراد جامعه جا دارند. به‌خاطر موفقیت‌های‌تان به شما تبریک می‌گویم و خدا را شکر می‌کنم که ما هنرمندانی مانند شما داریم که در جهت اعتلای هنر مملکت قدم برمی‌دارند. امیدوارم نام ایسنا در ذهن شما، نام خوشی باشد و از افتخارات ماست که در حوزه اطلاع‌رسانی هنر قدم‌های خوبی برداشته‌ایم.

او ادامه داد: امسال در نمایشگاه مطبوعات، شعار «صداقت، اعتماد، اعتبار» را مطرح کرده‌ایم. اساس کار ایسنا بر صداقت است. ما اخبار را صادقانه منتشر می‌کنیم. زمانی که این تصمیم را گرفتیم، هیچ‌گاه به‌دنبال حاشیه‌پردازی نرفتیم. ایسنا آنچه را که امانتی از سوی شما بوده، صادقانه به مردم منتقل کرده و به‌جز انعکاس خبر کار دیگری نکرده است. اعتبار ایسنا از همین راه به‌دست آمده است.

متقیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که ایسنا از نظر انعکاس اخبار در مطبوعات، در جایگاه نخست است، گفت: از ابتدای تأسیس ایسنا، این اعتماد وجود داشته که مطبوعات با علم به این‌که این خبرگزاری بدون دروغ و حاشیه‌پردازی کار می‌کند و صداقت بر آن حاکم است، اخبار خود را از روی این سایت برمی‌دارند. بعضی سایت‌ها با خبر خبرگزاری‌ها زنده هستند. ما در بیشتر موارد، رتبه اول را در این زمینه داشته‌ایم. بی‌طرفی اصل دیگری است که ایسنا براساس آن جلو می‌رود. اولین خبری که در ایسنا منتشر شد، بیانات مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند: «اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید. ان‌شالله موفق باشید». سرلوحه کار ما همین بیانات است.

در ادامه این نشست، محمود عزیزی - بازیگر و رئیس هیأت مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت - با اشاره به این‌که این موسسه می‌تواند آیینه پیش روی جوانان این کشور باشد، گفت: این موسسه می‌تواند به آن‌ها بگوید که چطور حرکت ‌کنند و پناهگاهی برای آیندگان باشند. به همین دلیل است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. متأسفانه قبل و بعد از انقلاب در چارچوب قوانین نظام، جایگاهی برای مشاغل هنری تعریف نشده است. به همین دلیل بیمه، وزارت کار و تأمین اجتماعی می‌توانند بی‌تفاوت نسبت به این موضوع حرکت کنند.

او اظهار کرد: در سال‌های گذشته، بارها درباره این موضوع صحبت شده است که اگر اتفاقی به همت دولت و هنرمندان در زمینه حمایت از پیشکسوتان رخ دهد، این اندازه احساس نیاز وجود نخواهد داشت، چون جامعه وظایف خود را نسبت به پیشکسوتانش انجام می‌دهد.

وی افزود: هنرمندان قدرت کم‌نظیر جامعه هستند که در تاریخ، اعتبار دوره‌ای را که در آن زندگی‌ کرده‌اند، رقم زدند؛ اما از کنارشان به‌سادگی عبور کرده‌ایم. به‌خاطر مشکلات عدیده‌ای که در این نظام نوپا وجود دارد، به این مسائل توجه نشده و اگر هم توجه شده، جانبی و موردی بوده است. در جای‌جای تاریخ ما، هنگام رقم خوردن جریانات سیاسی، مسؤولان و نمایندگان خواسته‌اند که از تأثیرگذاری هنرمندان استفاده کنند؛ اما هیچ‌وقت از این پتانسیل در جهت دلسوزی برای فرهنگ و هنر استفاده نکرده‌ایم.

او تأکید کرد: تمام کسانی که دوستدار تقویت بنیه فرهنگ و هنر کشور هستند، اگر گامی در جهت حمایت از هنرمندان بردارند و در عمل و گفتار آن‌ها این نیت حس شود، هنرمندان از آن‌ها حمایت خواهند کرد.

عزیزی همچنین اظهار کرد: در بخش اجرایی جامعه که رئیس قوه مجریه در رأس آن حضور دارد، کمتر توجهی به این موضوع شده است. گویا تمام معضلات جامعه در طول حیات بشر اقتصاد بوده، در حالی که اقتصاد منهای فرهنگ و هنر قطعا به نتیجه نمی‌رسد. اتفاق دلچسبی که شاهد آن هستیم این است که مشکلات و تحریم‌ها برطرف می‌شوند. در پروتکل‌های اقتصادی که بین کشورهای مختلف امضا می‌شود، معمولا بخشی از پول‌ها در قرارداد برای فرهنگ و هنر اختصاص داده می‌شود که تا امروز ما نصیبی از آن نبرده‌ایم.

او ادامه داد: اکنون که زمان تقسیم‌بندی بودجه برای سال بعد است، از مسوولان اجرایی می‌خواهم به این موضوع توجه کنند و سهم هنرمندان را از یاد نبرند. هنر، بخشی است که آبروی هر نظام و جامعه را حفظ می‌کند و اگر بودجه‌ای در اختیار موسسه هنرمندان پیشکسوت باشد، می‌توان به برطرف شدن مشکلات امیدوار بود.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر اضافه کرد: جای تأسف است که چنین نهاد و تشکلی وجود دارد، اما از امکانات ناچیزی برخوردار است. اگر برای هر کدام از مسوولان، محدودیت‌های‌مان را توضیح دهیم قطعا متأسف خواهند شد. اگر خود آن‌ها هم مصرف‌کننده کالاهای فرهنگ و هنر نباشند، فرزندان و خانواده‌ آن‌ها هستند و باید این موضوعات رسانه‌ای شود، بخصوص در «ایسنای عزیز». همان‌طور که آقای متقیان اشاره کردند، بخشی از فعالیت‌ها در رسانه‌ها باید به ذات فرهنگ و هنر اختصاص داشته باشد، چون افتخار تمام اولاد تاریخ به هنرمندانی است که هنری از خود باقی گذاشته‌اند.

اکبر زنجان‌پور - بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما - نیز در سخنانی با بیان این‌که پُزی که نسبت به هنرمندان پیشکسوت گرفته می‌شود قشنگ نیست، گفت: ما هنوز از پا نیفتاده‌ایم و قدرت درگیر شدن با حرفه‌مان را داریم. می‌توانیم کار تولید کنیم چون قدرت و تجربه‌اش را داریم. چیزی که یک جوان ندارد. ما ماحصل سال‌ها تجربه، رنج، بینش و جامعه‌شناسی را با خود داریم که اگر شرایط کار فراهم باشد، خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم.

او افزود: ما از طریق کارمان، حرف برای گفتن زیاد داریم. این‌که نگاه ملاطفت‌آمیزی به ما داشته باشند، اصلا قشنگ نیست. هنرمندان ذخیره و سرمایه ملی کشورند و می‌توانند در دوران پیشکسوتی هم با حرفه خود درگیر شوند.

انتهای پیام

کد N1005779

وبگردی