آفتاب

تمجید صالحی امیری از دولت یازدهم

تمجید صالحی امیری از دولت یازدهم

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از گفتمان دولت تدبیر و امید به عنوان نیاز امروز جامعه ایرانی و ضرورت فردای آن یاد کرد و گفت: اگر می‌خواهیم قطار تدبیر و امید به مقصد برسد نیازمند وحدت و انسجام در مدیریت کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه سمنان، سیدرضا صالحی امیری شامگاه دوشنبه چهارم آبان در جمع مدیران استان سمنان، اظهار کرد: دولت دکتر روحانی ریل جدیدی در کشور بنیان نهاد چرا که این دولت در گفتمان، رفتار، نگرش، هنجار و ادبیات با دولت‌های گذشته کاملا متفاوت است و درست از همین منظر است که عملکرد و رفتار این دولت نیازمند واکاوی است تا به مردم توضیح دهیم که دولت یازدهم چه عملکرد و تاثیری داشته است.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع دولت به استان سمنان با بیان اینکه این سفر غنیمتی برای استان سمنان است، خاطرنشان کرد: استان سمنان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و تمدنی در ایران است و از این‌رو نمی‌توان از تاریخ و تمدن ایرانی سخنی گفت و از استان سمنان سخن نگفت.

او با اشاره به بزرگان و دانشمندان و عارفان این استان به ابوالحسن خرقانی و بایزد بسطامی اشاره و بیان کرد: استان سمنان در همه ادوار تاریخی بزرگانی را در دل خود پرورانده که نمود و نماد این فرهنگ و تمدن دوهزارساله‌اند و دکتر روحانی نیز نمودی دیگر از بزرگان این خطه است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دکتر روحانی یکی از بزرگترین فرصت‌های تاریخی جامعه ایرانی است، به حسن انتخاب ملت در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم اشاره کرد و افزود: اگر این اتفاق تاریخی با درایت و مدیریت مقام معظم رهبری شکل نمی‌گرفت، امروز ما در "ناکجاآباد" بودیم.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با اشاره به تفاوت‌های ماهوی دولت یازدهم با دیگر دولت‌ها، به ویژگی‌های دولت تدبیر و امید اشاره و اظهار کرد: اولین ویژگی دولت دکتر روحانی، زمینی بودن آن است و لذا اگر موفقیتی در آن است متوجه ملت است و اگر نقصانی باشد متوجه دولت است.

وی با بیان اینکه این دولت خود را آسمانی نمی‌داند، افزود: دولت تدبیر و امید برای اثبات خود از مقدسات هزینه نمی‌کند چرا که باور دارد ما حق نداریم از ظرفیت مقدسات برای اثبات خود استفاده کنیم. اگر چه همه ما ریزه‌خوار خوان حجت خدا بر زمین هستیم اما حق نداریم به نام امام زمان (عج) هر آنچه را می‌خواهیم، توجیه کنیم لذا از این منظر نخستین ویژگی دولت روحانی، زمینی‌ بودن آن است.

صالحی‌ امیری با بیان اینکه دولت به دنبال استفاده ابزاری از دین نیست، گفت: تصمیمات دولت یازدهم مبتنی بر خرد جمعی و نظرات کارشناسانه است.

مشاور رییس‌جمهور به ارتباط خوب کابینه روحانی با مراجع‌ معظم تقلید اشاره و بیان کرد: همه اعضای کابینه ارتباط بسیار خوبی با مراجع تقلید دارند اما با این همه دولت از مراجع، نام و نان نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه رییس‌جمهور و دولت، وام‌دار رهبری معظم انقلاب‌اند اما احدی از کابینه از این ظرفیت نام و نان نمی‌خورد، ادامه داد: با اینکه رهبری معظم انقلاب‌ همواره این دولت را حمایت کرده‌اند اما دولت یازدهم برخلاف گذشته از این ظرفیت به سود خود بهره نگرفته است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت اخلاق است،گفت: در گذشته چنان انتقام‌جویی در دولت شایع شده بود که رییس یک قوه علیه رییس یک قوه دیگر افشاگری می‌کرد و همه دم فرو بسته بودند چرا که اخلاق مرده بود و در جامعه‌ای که اخلاق بمیرد انسان‌ها همدیگر را تباه می‌کنند.

او با بیان اینکه اخلاق اکسیر حیات‌بخش جامعه است، تصریح کرد: جامعه را می‌توان با وجود مشکلات اقتصادی اداره کرد اما جامعه بدون اخلاق را نمی‌توان به درستی اداره کرد؛ لذا جامعه بیش از هرچیز به اخلاق و فضیلت نیازمند است.

مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت دکتر روحانی پرچم‌دار اخلاق است، اظهار کرد: اخلاق از سطوح بالا به سطح جامعه پمپاژ می‌شود و از این‌رو اخلاق مسئوالان از اهمیت خاصی برخوردار است.

صالحی‌ امیری با برشمردن برخی دستاوردهای دولت یازدهم، گفت: نخستین دستاورد این دولت این است که من به عنوان یک شهروند احساس می‌کنم در فضایی زیست می‌کنم که بی‌اخلاقی و بداخلاقی در دولت نیست.

وی با اشاره به تاثیرپذیری لایه‌های اجتماعی از اخلاق مسئولان و بزرگان اضافه کرد: نباید از جامعه‌ای انتظار عمل اخلاقی داشته باشیم اما دولت، نماینده مردم، مداح، روحانی، دانشگاهی و... ادبیات اخلاقی نداشته باشند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دیگر ویژگی دولت این است که دولت تدبیر و امید دولت رویاها نیست بلکه دولت واقعیت‌ها است، اضافه کرد: این دولت به دنبال انکار واقعیت و پردازش رویاها نیست.

وی با بیان اینکه باید مشکلات را با مردم در میان گذاشت، اظهار کرد: امروز مشکلات اقتصادی یک واقعیت است لذا باید این مشکلات را برای مردم بازگو کرد تا مردم به دولتمردان خود اعتماد کنند.

صالحی امیری با بیان اینکه دولت روحانی به دنبال فتح قله‌های جهانی نیست،گفت: این دولت برخلاف گذشتگان نه به دنبال فتح قلل جهان که به دنبال پاسخگویی به مطالبات مردم است.

او به دیگر ویژگی‌های دولت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این دولت این است که به دنبال تعامل با دنیا است نه به دنبال تنازع با آن.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه افکار جهانیان پیش از این دولت نسبت به ایران به شدت غیرواقعی، غلط و بدبینانه بود، بیان کرد: امروز ذهنیت جهانیان به ایران تغییر کرده و دولت ایران را دولتی صلح‌طلب می‌دانند.

او با اشاره به نظرسنجی‌های موسسه گالوپ، افزود: پیش از این، نظرسنجی این موسسه حکایت از این داشت که ایران از منظر افکار عمومی جهانیان جایگاه چندان خوبی ندارد اما آخرین نظرسنجی این موسسه جهانی معتبر حکایت از این دارد که نگرش جهانیان به ایران تغییر کرده است و این مهم نتیجه دیپلماسی قوی دولت ایران و پیروزی بزرگ آن در مذاکرات با قدرت‌های جهانی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه نخستین دستاورد مذاکرات هسته‌ای تغییر نگاه به ایرانیان بود، اضافه کرد: مذاکرات هسته‌ای یک پیام بزرگ داشت و آن این بود که دولت ایران لجوج و جنگ‌طلب نیست. امروز دولت‌های جهان به این نتیجه رسیده‌اند که دولت ایران اهل گفت‌وگو، تعامل و دیالوگ است.

وی از شکاف بین آمریکا و اسرائیل به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات نام برد و افزود: پس از مذاکرات هسته‌ای برای اولین‌بار در طول سه‌ چهار دهه گذشته شاهد ایجاد شکاف بین آمریکا و دولت خبیث و جعلی رژیم صهیونیستی بودیم و این دستاورد بزرگی است.

صالحی امیری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و خصوصا آمریکا ادامه حیات می‌دهد، گفت: اگر حمایت غربی‌ها از این رژیم برداشته شود، اسرائیل آسیب جدی می‌بیند.

مشاور رییس‌جمهور نمایش قدرت دیپلماسی ایران را دیگر دستاورد مذاکره با 1+5 برشمرد و بیان کرد: مجموعه مقابل تیم مذاکره‌کننده ما، همه قدرت دیپلماسی دنیا بود. بیش از شش ماه همه قدرت دیپلماسی دنیا در مقابل تیم هسته‌ای ما به مذاکره پرداخت لذا امروز قدرت دیپلماسی ما در دنیا می‌درخشد.

او با بیان اینکه رفع تحریم‌ها تنها دستاورد مذاکرات هسته‌ای نبود، افزود: امروز مولفه‌های قدرت در جهان تغییر کرده و قدرت دیپلماسی یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت است و در مذاکرات 1+5 با ایران اسلامی، قدرت دیپلماسی ایران به نمایش درآمد.

مشاور فرهنگی رییس جمهور از شکستن دیوار تحریم و تحقیر ایران به عنوان دیگر دستاورد دولت یاد کرد و گفت: تحریم قابل تحمل است اما تحقیر هرگز قابل تحمل نیست و دولت در مذاکرات اخیر دیوار تحریم و تحقیر را شکست.

وی با بیان اینکه برخی می‌کوشند موفقیت دولت را ناکامی دولت نشان دهند، افزود: برخی‌ برای اینکه چهره دیگری از خود نشان دهند نمی‌توانند شادی و خوشحالی مردم را ببینند.

صالحی‌ امیری با بیان اینکه برخی همه چیز را در خود خلاصه می‌کنند، اضافه کرد: براساس نظرسنجی‌ها 93 درصد مردم از مذاکرات راضی‌اند و تنها 3.5 درصد از این مذاکرات ناراضی‌اند اما حیرت‌آور است که این 3.5 درصد می‌خواهند به جای 93 درصد حرف بزنند.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با بیان اینکه عده‌ای منافع و مصالح خود را بر مصالح مردم ترجیح می‌دهند،گفت: امروز به لطف درایت مسئولان ارشد نظام تحولات خاورمیانه با پدیده‌ای به‌نام ایران رقم می‌خورد و لذا کمترین هزینه و بیشترین منافع را ایران از تحولات منطقه می‌برد.

صالحی امیری با بیان اینکه ایران بزرگترین بازیگر منطقه است، گفت: دولت دکتر روحانی یک دولت ملی است لذا همه جناح‌ها در آن حضور دارند اما این دولت وابسته به هیچ جناحی نیست.

وی با بیان اینکه گفتمان اعتدال، گفتمان اصلی انقلاب است، افزود: دولت یازدهم در دل خود جمع همه گفتمان‌های قبلی دولت‌ها را به طور همزمان دارد اما ایرادات آنها را ندارد.

وی اضافه کرد: گفتمان اعتدال گفتمان محوری انقلاب و مردم است و با مبانی دینی و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری بیشترین قرابت را دارد.

وی با بیان اینکه دولت اعتدال دولتی عملگرا است افزود: دولت نمی‌خواهد کار نکرده را گزارش کند و به مردم دروغ بگوید.

او با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از مقبولیت بالای مردمی برخوردار است، افزود: دولت به دنبال ایجاد آرامش در کشور است چرا که آرامش نیاز و لازمه توسعه است لذا این دولت از ورود به مناقشات اجتناب می‌کند اگرچه برخی‌ می‌کوشند دولت را وارد مناقشات مختلف کنند.

انتهای پیام

کد N1005314

وبگردی