آفتاب

اذعان وزارت خارجه آمریکا به لزوم گفت‌وگو با ایران درباره سوریه

اذعان وزارت خارجه آمریکا به لزوم گفت‌وگو با ایران درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ما می‌دانیم، سرانجام در برهه‌ای از زمان باید برای حل بحران سوریه با ایران گفت‌وگو کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره راه حل بحران سوریه و نقش قدرت‌های منطقه در این میان گفت: این‌که ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند باید بگویم که باید مفید و کمک کننده باشد و حمایت از بشار اسد و حزب الله را متوقف و توافق کند که برای دستیابی به یک انتقال سیاسی موفق در سوریه تلاش کند. با این حال مدت‌هاست که ما این مسئله را درک کرده‌ایم که باید درباره این مسئله با ایران گفت‌وگو کنیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی ادامه داد: همان‌طور که جان کری وزیر امور خارجه گفته است، نشستی چند جانبه احتمالا تا پایان هفته جاری به منظور پیگیری نشست اخیر وین درباره سوریه برگزار خواهد شد و در نهایت در برهه‌ای از زمان باید گفت‌وگوها با ایران درباره مسایل مربوط به سوریه در جهت هدف فرایند انتقال سیاسی برگزار شود. اما این‌که این رایزنی کجا و چه زمانی برگزار می‌شود هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره این‌که عربستان مخالفت خود را با حضور ایران در نشست‌ها درباره سوریه اعلام کرده است، گفت: من نمی‌توانم از طرف دیگر کشورها و دیدگاه‌های آن‌ها درباره فرایند سیاسی در سوریه صحبت کنم. با این حال روشن است که همه طرف‌ها یک دیدگاه مشترک درباره سوریه ندارند. ما باید به طرحی برسیم که نه تنها همه بتوانند آن را هضم کنند، بلکه بتواند به طور موثری اجرا شود. ما می‌دانیم که همه طرفها نظر مشابهی ندارند و به همین دلیل بود که هفته گذشته در وین دیدار کردیم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هیچ تغییری درباره موضع واشنگتن درباره بشار اسد رییس جمهور سوریه ایجاد نشده و ما بر این باوریم که وی مشروعیت خود را از دست داده است و نمی‌تواند رهبری دراز مدت در سوریه داشته باشد.

کربی با بیان این‌که ایران و سوریه دو هم‌پیمان در منطقه هستند، مدعی شد: ما دیدگاه‌های خود را به صراحت درباره این مناسبات گفته‌ایم و ایرانی ها با این حال حمایت خود را از حزب الله ادامه می دهند و این مسئله نه تنها برای سوریه بلکه برای منطقه مشکل زا است. بنابراین مسایل واقعی و جدی درباره ایران در ارتباط با سوریه و منطقه وجود دارد. اما همانطور که رییس جمهور اوباما و جان کری گفته‌اند ما می‌دانیم که در برهه ای از زمان اگر قرار باشد که به راه حل سیاسی برسیم و اگر قرار است که این راه حل سیاسی موفقیت‌آمیز باشد باید با ایران گفت‌وگو شود. من قصد ندارم بگویم این مسئله چه زمانی و چطور انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت که رایزنی‌هایی که با ایران انجام خواهد شد در جهت هدف نهایی، یعنی دستیابی به یک راه حل سیاسی است که خود منجر به روی کار آمدن دولتی می‌شود که در برابر مردم مسئولیت پذیر است. این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. ما نباید هر گونه گفت‌وگو با ایران درباره این مسئله را رد کنیم و هدف اصلی دیپلماسی گفت‌وگو، تلاش برای از بین بردن اختلافات با افرادی است که به شدت با آن‌ها مخالف هستید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این‌که اینکه ایران چه نقشی می‌تواند در حل بحران سوریه ایفا کند که روسیه به عنوان یک ابرقدرت نمی‌تواند داشته باشد، گفت: من قصد ندارم از پیش درباره این گفت‌وگوها یا تصمیمات اظهار نظر کنم. اما اگر ازمن بپرسید ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند باید بگویم که باید مفید و کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از آن‌که ایران اصول بیانیه ژنو را بپذیرد با این کشور گفت‌وگو خواهد شد، بیان کرد: من نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم چرا که هنوز در این مرحله قرار نداریم. مسئله ای که ما با آن روبرو هستیم این است که به فرایند انتقالی برسیم که موفقیت آمیز باشد. ما باید به جایی برسیم که طرف‌ها درباره فرایند انتقال توافق کنند و همه تلاش وزیر امور خارجه آمریکا نیز ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به این هدف است. مذاکرات در هر سطح و مرحله ای که باشد مهم است. شاید پس از مذاکرات آتی مذاکرات دیگری نیز برگزار شود کسی نمی داند چند دور مذاکرات برگزار خواهد شد اما هدف نهایی ما این است که هرچه زودتر به این توافق دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N1005281

وبگردی