آفتاب

المانیتور: بدون ایران پیشرفتی در سوریه نخواهد بود

المانیتور: بدون ایران پیشرفتی در سوریه نخواهد بود

یک پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به لزوم حل بحران سوریه از طریق راه حلی سیاسی نوشت: بدون ایران هیچ پیشرفتی در سوریه حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری تحلیلی المانیتور ، عملیات نظامی روسیه در سوریه در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور این کشور ، دور جدیدی از دیپلماسی را برای انتقال سیاسی در سوریه آغاز کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به همراه وزیر امور خارجه ترکیه در روزهای اخیر در وین با یکدیگر دیدار و درباره وضعیت سوریه رایزنی کردند. آن‌ها پس از پایان این نشست اعلام کردند که به زودی یک نشست دیگر را با حضور مقامات بیشتری از جهان درباره سوریه تشکیل خواهند داد.

در کنفرانس ژنو 2 در خصوص بحران سوریه که در ژانویه 2014 برگزار شد، مذاکرات به جایی نرسید و به اختلاف میان آمریکا و روسیه بر سر نقش اسد در انتقال سیاسی کشیده شد. همچنین عدم حضور ایران در این کنفرانس عامل دیگری بود که شکست مذاکرات را در پی داشت.

وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات اخیر در وین درباره سوریه گفت که ایران و مصر باید بخشی از دیپلماسی برای حل بحران سوریه باشند. همچنین فدریکا موگرینی ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: امیدوارم ایران بتواند بخشی از این تلاش مشترک در سوریه باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که اگر چه ایران بر سر میز مذاکره نیست، شاید زمانی در آینده با ایران گفت و کو کنیم.

المانیتور در ادامه نوشت: اکنون وضعیت به گونه ای است که سوریه نمی تواند یک شکست دیپلماتیک دیگر را تاب بیاورد، بنابراین به نظر می آید که حضور فراگیر تمام طرف ها و بازیگران برای تصمیم گیری درباره اینکه چه کسی سر میز مذاکره باشد، بهترین رویکرد باشد. واضح است که کنار گذاشتن ایران که هم پیمان سوریه در منطقه محسوب می‌شود، تنها یک دستورالعمل برای یک شکست دیگر است.

انتهای پیام

کد N1004533

وبگردی