آفتاب

همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مسائل هسته‌ای

همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مسائل هسته‌ای

با وجود این که رژیم صهیونیستی معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای را امضا نکرده است، پس از توافق هسته‌ای ایران، ایالات متحده موافقت کرده که درباره مسائل هسته‌ای به طور آشکارا با اسراییل همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه هاآرتص، اسراییل یکی از چهار عضو سازمان ملل است که هرگز معاهده منع گسترش را امضاء نکرده است.

مرکز تحقیقات هسته‌ای سورق (Soreq) اسراییل تحت نظارت داوطلبانه است اما تأسیسات هسته‌ای در دیمونا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد نظارت واقع نمی‌شود. در نتیجه و به این دلیل که اسراییل از نظارت بر برنامه هسته‌اش سر باز زده‌ است، هیچ همکاری سازمان یافته‌ای بین اسراییل و دیگر کشورها درباره مسائل هسته‌ای وجود ندارد.

ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پیشینه طولانی در همکاری‌های هسته‌ای دارند. واشنگتن راکتور سورق را به عنوان بخشی از توافق همکاری‌های صلح‌آمیز تحت برنامه اتم برای صلح آیزنهاور، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده تجهیز کرد.

در سال 2008 واشنگتن و اورشلیم توافق کردند تا رژیم صهیونیستی همه میله‌های سوخت مصرفی را به ایالات متحده بازگرداند تا آماده‌سازی تعطیلی این راکتور در سال 2018 مهیا شود.

در آوریل 2009 سه ماه پس از این که باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید راه یافت در سخنانی در پراگ سیاست هسته‌ای‌اش را ترسیم کرد که شامل تقویت معاهده منع گسترش بود. این امر در سال 2010 با درخواست آمریکا از اسراییل برای امضای این معاهده دنبال شد که بعدها این درخواست ناپدید شد.

در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده به کمک به رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن درخواست کشورهای عربی برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای این رژیم، ادامه داد. هفته گذشته یوال استینیز، وزیر آب، انرژی و زیرساخت‌های ملی رژیم صهیونیستی که رییس کمیته انرژی اتمی اسراییل نیز است با ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده در واشنگتن دیدار کرد.

بر اساس بیانیه مشترک که در پایگاه خبری وزارت انرژی ایالات متحده منتشر شد، این گفت‌وگوها از سال 2011 به طور منظم هر سال برگزار می‌شود که شامل تبادل نظر و بحث و گفت‌وگو در زمینه‌های توسعه گاز طبیعی، امنیت سایبری، انرژی هسته‌ای و فعالیت‌های توسعه و تحقیق است. در این بیانه درباره جزییات این همکاری‌ها چیزی ارائه نشده است.

در پس همه این‌ها توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد که شامل همکاری‌های گسترده غیرنظامی هسته‌ای با تهران می‌شود. واشنگتن احتمالاً پیامی دریافت که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از قلم بیفتد.

در طولانی مدت، اسراییل امیدوار است تا توافق همکاری هسته‌ای با ایالات متحده به امضا برساند که مشابه توافق هسته‌ای جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور پیشین آمریکا با هند باشد. توافق هند شامل همکاری گسترده انرژی هسته‌ای است که خرید مواد نیز در آن گنجانده شده است که مسأله‌ای حساس و پیچیده برای اسراییل محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N1004293

وبگردی