آفتاب
وال استریت ژورنال:

آمریکا برای تعامل با تهران و مسکو در خاورمیانه احساس نیاز می‌کند

آمریکا برای تعامل با تهران و مسکو در خاورمیانه احساس نیاز می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی نوشت: واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش اذعان کرده‌اند که تلاش‌ها برای برقراری ثبات در خاورمیانه بدون تهران و مسکو غیرممکن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، تلاش جدید خود برای ارتقای ثبات در منطقه خاورمیانه را به شدت به دو کشوری متکی کرده‌اند که واشنگتن پیش از این، آنها را عامل تضعیف ثبات می‌دانست، یعنی ایران و روسیه.

به گفته مقامات آمریکایی و غرب، همکاری تهران و مسکو با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در این زمینه نمونه‌ای است از تغییر توازن قدرت در این منطقه، همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به روشنی نشان داده است تمایل دارد نقش نظامی کشورش در خاورمیانه را کاهش دهد.

به نوشته وال استریت ژورنال، اما هیج یک از این دو کشور منافع مشترکی با واشنگتن یا پایتخت‌های اروپایی در این منطقه ندارند. حتی در بسیاری از موارد، تهران و مسکو به وضوح با این منافع مخالف‌اند. بعلاوه اینکه، آنچه آمریکا در طول پنج دهه گذشته در زمینه امنیت و اساس همکاری در خاورمیانه بنیان نهاده است رو به فرسایش قرار دارد چرا که کشورهای عرب به همان اندازه به کاخ سفید برای راهنمایی می‌نگرند، به کرملین نیز چشم دوخته‌اند.

جان کری در روزهای اخیر به همراه همتایان خود از روسیه، عربستان و ترکیه در وین برای بررسی مسأله سوریه دیدار کردند و در نهایت توافق کردند که نشست بعدی خود را با حضور بین‌المللی گسترده‌تر که احتمالاً بسیاری را از اروپا، عربستان و ایران شامل می‌شود، تشکیل دهند.

آمریکا و اغلب متحدان این کشور در اروپا و خاورمیانه خواهان برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند اما آنها در روزهای اخیر اذعان کرده‌اند که تلاش‌هایشان برای برقراری ثبات در سوریه و بعلاوه در یمن و عراق بدون ایران و روسیه تقریباً هیچ است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات اروپایی تأکید می‌کنند که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوئیه در وین حاصل شد ثابت کرد که تهران مایل به همکاری با غرب است. موگرینی همچنین در دیدارهای اخیرش با مقامات ایرانی در تهران و بروکسل کانال جدیدی برای همکاری را باز کرده است.

موگرینی خاطرنشان کرد: ایران یکی از بازیگران کلیدی است و اگر روسیه بتواند با سوریه و ایرانی‌ها وارد تعامل شود تا آنها بخشی از انتقال سیاسی باشند، کاملاً مثبت خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اما مقامات عرب می‌گویند که موافقت آمریکا برای همکاری با تهران و مسکو احتمالاً مخالفت‌هایی را در کشورهای خاورمیانه برمی‌انگیزد، با این حال دولت‌های عرب کمی وجود دارند که بخواهند در صورت تمایل آمریکا برای واگذار کردن نقش سنتی قوی‌اش در خاورمیانه به طور مستقیم با روسیه مخالفت کنند. بنابراین، آمریکا با توجه به تغییر توازن قدرت در منطقه خاورمیانه، نیازی جدید برای تعامل با تهران و مسکو احساس می‌کند.

انتهای پیام

کد N1004177

وبگردی