آفتاب

نشست مهم حزب حاکم چین با هدف ارائه چشم انداز اقتصادی ۵ ساله

نشست مهم حزب حاکم چین با هدف ارائه چشم انداز اقتصادی ۵ ساله

بیش از ۲۰۰ نفر از رهبران کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشستی ۴ روزه به تنظیم سندی خواهند پرداخت که تعیین کننده اصلاحات مالی و رشد اقتصادی چین طی ۵ سال آینده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، حزب حاکم چین امروز دوشنبه نشستی مهم و حیاتی را آغاز کرد که انتظار می رود نتیجه آن علاوه بر اجرای پاره ای از اصلاحات مالی، ضامن تداوم رشدی معادل ۷ درصد برای دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد.

قرار است در این نشست که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت، بیش از ۲۰۰ عضو دائم کمیته مرکزی حزب کمونیست پیشنویس راهکارهای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین را در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ارائه کنند.

این نشست در حالی انجام می گیرد که نگرانی از بابت کاهش رشد اقتصادی چین رو به افزایش است چرا که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو، رشد اقتصادی این کشور در بازه زمانی جولای تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ با رسیدن به ۶.۹ درصد به زیر ۷ درصد سقوط کرد.

برخی از اعضای حزب کمونیست می گویند «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین به جای آنکه بر اقتصاد تمرکز کند بیشتر توجه خود را به تداوم کمپین مبارزه با فساد معطوف کرده است. با این حال، بسیاری از هواداران جینپینگ می گویند که وی همچنان برای اجرای اصلاحات اقتصادی با موانعی مواجه است که عمدتا از سوی چهره های سرشناس سیاسی و تجاری اعمال می شود.

نشست های پیشین کمیته مرکزی حزب کمونیست معمولا دستاوردهای کلیدی را در پی داشته که به تغییر راهبرد دولت پکن منجر شده است.

به عنوان مثال در سال ۱۹۷۸، نتیجه این نشست که به «پلنوم» موسوم است همزمان با باز شدن درهای اقتصاد چین به روی بازارهای تجارت بین الملل، مسیر جدیدی را پیش پای چین گذاشت.

در سال ۱۹۹۳، حزب کمونیست وعده داد که قدرت شرکت های دولتی را تعدیل کرده و با تکیه بر بازار، مسیر ورود چین به سازمان تجارت جهانی را هموار کند.

در نهایت در سال ۲۰۱۳ جیپینگ قول مساعد داد که علاوه بر رعایت عدالت در قبال بخش خصوصی، از این پس بازار نقش مؤثرتری را در تخصیص منابع به خود اختصاص خواهد داد.

کد N1003968

وبگردی