آفتاب
قائم مقام وزیر بهداشت؛

برخی انتظار «زمین خوردن» طرح تحول سلامت را می‌کشند

برخی انتظار «زمین خوردن» طرح تحول سلامت را می‌کشند

قائم مقام وزیر بهداشت در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه طرح تحول سلامت آرامش قبل از طوفان ایجاد کرده است، گفت: اجرای طرح تحول سلامت در ایران الگویی موفق برای کشورهای منطقه است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر ایرج حریرچی در مورد اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که طرح تحول سلامت آرامش قبل از طوفان ایجاد کرده است و مسیر وزارت بهداشت خلاف قانون، خلاف علم، خلاف تدبیر و سیاست است واکنش نشان داد و گفت: بهتر است به جای این نوع اظهارات، نظرات کارشناسی و مبتنی بر شواهد ارائه شده و از توهین به وزارت بهداشت، مجلس و کسانی که از طی مسیر وزارت بهداشت حمایت کرده‌اند خودداری شود. به این نکته هم توجه شود که این حمایت اعلام شده از طرح تحول سلامت به طور خاص و وزارت بهداشت به طور عام تقریبا شامل کلیه ارکان نظام است.

حریرچی افزود: تمام استناد بعضی از افراد به همین مصوبات قانونی دولت و مجلس است و فرمایشاتی مبنی بر بیدار نبودن مجلس و کلی‌گویی‌های مبنی بر خلاف قانون، خلاف علم، خلاف تدبیر و سیاست بودن مسیر وزارت بهداشت، هیچ کمکی به وضعیت سلامت مردم محرومی که به تازگی و اخیرا شیرینی ارائه خدمات درست بهداشتی و درمانی مناسب را در کام خود حس می‌کنند، نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعضی افراد سعی می‌کنند اظهارات خود را به موارد منتشره سازمان جهانی بهداشت ربط دهند ولی رئیس این سازمان در سفر خود به ایران اجرای طرح تحول سلامت در ایران را الگویی موفق برای کشورهای منطقه عنوان کرد و و گفت که «راهبرد و نقشه طرح تحول سلامت در مسیر صحیح قرار دارد.»

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: جالب این است که رئیس سازمان بهداشت جهانی به طور واضح و بر خلاف نظر این دوستان در مورد این سؤال که چرا وزیر پول را صرف کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش بستری کرده و چرا صرف مراقبت‌های بهداشتی اولیه نکرده است، گفت «اجازه دهید با شما صادق باشم. باید در نظر بگیرید که چه خدمتی باعث می‌شود تا مردم پول بیشتری از جیب بپردازند. این باید اولویت شما برای اصلاح ساختار سلامت باشد. مراقبت‌های بستری بیمارستانی در همه کشورها از جمله کشور شما جزو دلایل اصلی است که به دلیل هزینه زیاد و هزینه‌های کمر شکن سلامت باعث ناراحتی و نارضایتی مردم می‌شود. بنابراین فکر نمی‌کنم که دولت شما باید از کسی به دلیل سرمایه‌گذاری کردن برای بهبود خدمات بیمارستانی که باعث کاهش پرداخت از جیب به ویژه برای 10 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، شده است، عذرخواهی کند. به نظر من این موفقیت بزرگی است.»

حریرچی با اعلام این که اقدامات وزارت بهداشت در طرح تحول مبتنی بر سیاست‌های کلی سلامت خصوصا بند هفت، 9 و 10 آن است، افزود: بعضی افراد به جای کمک به بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت که به طور مکرر توسط مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مجلس و اکثریت مجلس مورد تایید قرار گرفته است انتظار «با کله زمین خوردن» طرح تحول سلامت را می‌کشند. در حالی که در مقاطع مکرر به پزشکان حمله می‌کنند در مقاطع دیگر حمله به وزارت بهداشت و بیمه‌ها و دیگر دستگاه‌ها را سر لوحه کار خود قرار می‌دهند و گویی جز خود آنها کسی صلاحیت و دلسوزی لازم برای اظهار نظر در مورد مسائل بهداشتی و درمانی را ندارد.

براساس گزارش، وی اضافه کرد: بهتر است این دوستان به کارنامه عملکردی خود در دوران تصدی از قبیل جمعیت 13 میلیونی فاقد پوشش بیمه، میزان بسیار بالای پرداختی از جیب مردم، وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در روستاها و حاشیه شهرها و خدمات بستری در بیمارستان‌ها داشته باشند و به جدایی بیمه‌ها از وزارت بهداشت در دوران تصدی خود هم نگاهی داشته باشند و روشن نمایند که در دوره اخیر دوساله چه کمک عملی و مساعدت فکری واقعی برای بهبود عملکرد بیمه‌ها و یا وزارت بهداشت داشته‌اند؟

انتهای پیام

کد N1003851

وبگردی