آفتاب

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عمان

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عمان

کمیته عالی انتخابات عمان نتایج انتخابات پارلمانی را که در هشتمین دوره آن برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، این انتخابات اهمیت خاصی را یافته است چرا که اولین انتخابات پس از اختیارات قانونگذاری و نظارتی است که به این پارلمان در سال 2011 داده شد. مردم عمان روز گذشته در یازده استان رای خود را به صندوق‌ها انداختند و تعداد کسانی که نامشان برای رای دادن ثبت شده بود از 600 هزار تن فراتر رفت تا 85 عضو را از میان 590 کاندیدا از جمله 20 زن انتخاب کنند.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که تعداد زنان نامزد شده در این انتخابات در مقایسه با آخرین انتخابات برگزار شده کاهش یافت چرا که در این انتخابات تنها 20 تن نامزد شدند در حالی که در انتخابات 2011 بیش از 70 زن نامزد شده بودند و طبق گفته برخی این مساله فرصت حضور زنان در این مجلس را کاهش می‌دهد.

از برجسته‌ترین نتایج این انتخابات پیروزی "نعمت بنت جمیل البو سعیدیه"، کاندید زن در رتبه نخست در ولایت السیب در استان مسقط قرار دارد و این خانم تنها نماینده زنان عمان در این پارلمان شده است.

در دوره کاندیداتوری افراد بیش از 70 نامزد از این انتخابات بیرون رانده شدند که 30 تن از آنها بنا به دلایل امنیتی مجبوربه عدم مشارکت در انتخابات شدند.

این انتخابات که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، مجدد جنجال گسترده‌ای را در خصوص اختیارات قانونگذاری و نظارتی داده شده به پارلمان و میزان تاثیر آن در تصمیم‌سازی‌ها برانگیخت و همچنین مناقشاتی پیرامون مشارکت زنان و به حاشیه راندن برخی از کاندیدها و فراخوان‌هایی برای تحریم انتخابات به پا شد.

انتهای پیام

کد N1003620

وبگردی