آفتاب
تداوم بحران مهاجرت؛

مجاب کردن کشورهای بالکان به ادامه همکاری با اتحادیه اروپا

مجاب کردن کشورهای بالکان به ادامه همکاری با اتحادیه اروپا

نشست اضطراری بروکسل که با هدف یافتن راهی به فرونشاندن بحران مهاجرت تشکیل شده بود، با فرض ادامه همکاری کشورهای حوزه بالکان به پذیرش سیل پناهجویان پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رهبران ۱۱ کشور عضو و سه کشور غیرعضو اتحادیه اروپا که دیروز یکشنبه به منظور مقابله با بحران مهاجرت در بروکسل گرد هم آمده بودند، در نهایت بی آنکه راه حل عاجلی برای حفظ جان پناهجویان پیدا کنند، موافقت خود را با تداوم همکاری برای مدیریت سیل آوراگانی که وارد حوزه بالکان می شوند، اعلام کردند. ناگفته نماد که نشست دیروز در پی هشدار کشورهای بالکان به بستن مرزهای خود به روی پناهجویان خاورمیانه تشکیل شده بود.

به هر حال در جریان این نشست اضطراری مقرر شد که شرایط پذیرای از یکصد هزار پناهجوی دیگر در کشورهای میزبان فراهم شود.

در این میان، یونان که طی هفته گذشته هر روز پذیرای ۹ هزار پناهجوی تازه وارد بوده است، موافقت کرد تا با افتتاح مراکز پذیرش جدید، زمینه لازم برای ورود ۳۰ هزار پناهجوی دیگر را تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۱۵) فراهم کند.

از سوی دیگر، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد متعهد به ساخت سرپناه برای ۲۰ هزار پناهجوی دیگری شد که در همین بازه زمانی وارد یونان می شوند. این نهاد همچنین قرار است  برای ۵۰ هزار پناهجویی که به کشورهای حوزه بالکان وارد می شوند، سرپناه هایی را دایر کند. بالکان از اصلی ترین مسیرهای ترانزیت پناهجویان در حرکت به سوی اروپای غربی (به ویژه آلمان) است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعزام ۴۰۰ پلیس به مرز اسلوانی اعلام کرد. کشورهای حوزه بالکان می گویند که منابع مالی شان کفاف انبوه پناهجویانی را که به مرزهایشان سرازیر شده اند، نمی دهد. از سوی دیگر، بسیاری از آنها از هم اکنون طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا را غیر واقعی توصیف کرده و می گویند، راه حل اصلی در مشارکت ترکیه و یونان به اسکان هر چه بیشتر مهاجرین و ممانعت از حرکت آنها به سوی اروپا نهفته است.

کد N1003563

وبگردی