آفتاب

گرجستان درباره "توطئه کودتای" ساکاشویلی تحقیق می‌کند

گرجستان درباره "توطئه کودتای" ساکاشویلی تحقیق می‌کند

گرجستان اعلام کرد، تحقیقاتی را درباره گزارش‌ جنجالی رسانه‌ها مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور تبعیدی این کشور قصد کودتا دارد، انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوان ایزوریا، معاون رئیس سرویس مخفی گرجستان در بیانیه‌ای گفت: اداره ضداطلاعات گرجستان تحقیقاتی را درباره توطئه سرنگونی مقامات دولتی و تصرف قدرت آغاز کرده است.

وی افزود: این تحقیقات به دنبال فعالیت‌های تحقیقی و گزارشات رسانه‌ها به راه افتاد.

ظاهراً ایزوریا به گزارش منتشر شده بر وب‌سایت «ویکی‌لیکس اوکراین» که گمان می‌رود در روسیه ثبت شده، اشاره دارد.

این وب‌سایت رونوشتی از مکالمه‌ای که در فرودگاه استانبول بین میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان و گیگا بوکریا، مشاور امنیت ملی سابقش صورت گرفته بود، منتشر کرد که در آن این دو تن درباره برنامه‌هایی که باعث اعتراضات مدنی گسترده علیه دولت می‌شود، گفت‌وگو می‌کردند.

بوکریا این رونوشت را به عنوان «هذیانی عجیب و غریب و مضحک» به سخره گرفت و گفت که این رونوشت ساخته خود دولت است.

وی افزود: این اقدام نشان می‌دهد که دولت کنونی در حال تقلا و دست و پا زدن است. این مساله سرتاپا مسخره است اما متاسفانه اقدامات دولت نظم قانونی در گرجستان را تهدید می‌کند.

این اطلاعیه در زمان حساسی برای گرجستان با جمعیتی 4.5 میلیون نفری رخ داده چراکه به خاطر آنچه که به گفته منتقدان حمله دولت علیه شبکه «Rustavi2TV» اصلی‌ترین کانال حامی اپوزیسیون در گرجستان است، تنش‌ها در این کشور تشدید شده است.

ائتلاف حاکم «رویای گرجستان» سال 2012 میلادی حزب اپوزیسیون «جنبش متحد ملی» به رهبری ساکاشویلی را در انتخابات پارلمانی شکست داد و از آن زمان تاکنون این دو حزب با یکدیگر نزاع سیاسی دارند.

در همینحال ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان روز پنجشنبه «جنبش متحد ملی» را یک سازمان تبهکار خواند که هیچ حقی ندارد تا جزئی از سیاست باقی بماند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور گرجستان از این اظهارات انتقاد کرده و گفت: این اظهارات تنها باعث تشدید تنش‌ها می‌شوند.

ساکاشویلی 47 ساله پس از آنکه مقامات سال گذشته میلادی حکم بازداشت وی را به اتهام سوءاستفاده از قدرت صادر کردند، در تبعید به سر می‌برد.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در مه سال جاری میلادی ساکاشویلی را به عنوان فرماندار منطقه استراتژیک اودسا منصوب کرد.

انتهای پیام

کد N1003130

وبگردی